Outsider-art
Het verhaal van een ongeoefende verteller is vaak het mooist, vindt Wertheim: ‘Een goed verhaal heeft geen scènes nodig en geen bijvoeglijke naamwoorden. Bij Echt gebeurd maken we geen verschil tussen een vuilnisman en een leraar klassieke talen. Het maakt ook niet uit of je over een kleine of een grote gebeurtenis vertelt.’
Dat wil niet zeggen dat verhalen niet aan de context worden aangepast. In Echt gebeurd is dat zelfs een voorwaarde. ‘Een van onze regels is dat een verhaal niet langer mag duren dan zeven minuten, want dat is zo ongeveer de tijd die je gebruikt als je aan tafel met goede vrienden over een gebeurtenis uit je leven vertelt. Verhalen vertellen heeft altijd te maken met selecteren, en het is altijd mooi om te zien hoe mensen op het podium besluiten wat ze vertellen en wat niet.’
Wertheim vergelijkt de verhalen die in Echt gebeurd worden verteld graag met outsider-art. ‘Wat wij zoeken is ongepolijster dan een roman. Onze verhalen hebben wel een compositie maar die is minder gestileerd. Dat ongemaniëreerde maakt Echt gebeurd vitaal, grappig en aangrijpend.’ Hetzelfde geldt voor de puberdagboeken: ‘Volwassenen stileren hun verhalen, maar als puber heb je nog iets flamboyants; een soort ongeremde bravoure die je later nooit meer terugkrijgt. Puberdagboeken hebben vaak ook iets gênants en pijnlijks. Maar ze hebben altijd iets herkenbaars. Denk aan al die jongens en meisjes die verliefd waren en dat wel aan hun dagboek toevertrouwden maar nooit aan elkaar. Dat is niet alleen herkenbaar, maar ook aangrijpend. Vooral omdat je ter plekke ziet dat het met de auteur allemaal goed is gekomen.’
Voor praktische informatie over Echt gebeurd zie: http://echtgebeurd.comedytrain.nl/subscribe/
Wie zich voor het vertellen van een verhaal wil aanmelden, kan contact opnemen via echtgebeurd@toomler.nl. Vanaf september gaan de organisatoren van Echt gebeurd een eigen podcast verzorgen.