De populaire biografie van popster tot royalty:
pulp, trash, roddel, gossip, voyeurisme, boulevard-lectuur?
‘De biograaf die vies is van informatie over roemzucht, incest en liefdesbaby's, is vies van de meeste biografieën die in de westerse wereld verschijnen. Het libido van de rich and famous, de mens achter de ster, het geheim van het succes - geen genre doet het beter als pulplectuur dan de biografie.’
(Hans Goedkoop, ‘De wetenschap van het sleutelgat’ in: Biografie Bulletin 3/1991)
Over Pearl. Janis Joplin. Obessies & hartstochten van Ellis Amburn:
‘Sommigen zullen zeggen dat haar stem leek op het geluid van een cirkelzaag (rriejeng, rriejeng, rriejeng); welnu, zij moeten zich dan maar tot Madonna bekeren. Aan hen is deze biografie al helemaal niet besteed, want waar ik eerder sprak over de drie “B's van de biograaf, dan zijn dat in het geval van de heer Ellis: boulevardstijl, broddelarij en bankrekening.’
(Léon Hanssen, ‘Een zaterdagavondzwendel’ in: Biografie Bulletin 3/1993)
| |