hand, en zy-zelv is in de beelden te zwak. Om de gelijkheid te betrachten zou dan misschien wel een effen randtjen om 't pourtrait van Wm. gebracht dienen te worden, ten einde de ovalen meer egaal te maken. Doch dan staan wy nog met Kormak verlegen.
Misschien was wel best slechts zoo wat emblematisch te nemen. Waartoe een paar Idéen (die ik onder 't schrijven dezes neêrkrabbel) hier nevens ingesloten gaan. Tot verklaring dient
1o | dat in de Elfriede 't onderwerp Liefde is, die een bloedige Catastrophe door een Riddergevecht te weeg brengt. |
2o | dat in den Kormak alles hangt aan een noodlottigen boog, die van de kroon en het huwelijk der koningin (vermeende weduw) beschikken moet doch een doodlijk uiteinde voor de hoofdpersonaadjen te weeg brengt. |
Hierom zegt in 't eerste vignet het kindjen: ‘deze liefdepijl heeft dit zwaard doen verheffen, en is oorzaak der uitgeschudde wapenschilden waar op ik treur!’
In het tweede hangt de kroon aan de boog; de huwlijksfakkel blaakt nog en staat opgerecht; maar de wilg (in Engeland het teeken van rouw, als in 't oosten de Cypres) is er meê verbonden.
Doch ik laat alles voor beter over. [...]
Over het vignet bij Het Treurspel. Verhandeling: een aanwijzing in Treurspelen II) [Koninklijke Akademie van Wetenschappen nr. 214]
NB 't Loof by Eschylus is
klimop, en behoort aan het Grieksche Treurspel. de tak die Shakespear beschaduwt en daar Racine ook iets van heeft is
Willige, en behoort
aan het Engelsche Treurspel. de krans tusschen Shakespear en Racine, maar die eigenlijk achter Racine hangt, is
Lauwrier. Shakespear is deels
overschaduwd van Eschylus. Men kan om de Medailjons zetten, zoo men 't verkiest in 't geheel of afgebroken: [Grieks:]
aischylos. [rune-achtig:]
shakespear. [romein:]
racine.