De mirabilia van Brugge, 1470-1561
De Royal Academy of Arts, London, exposeerde (20 nov. 2003-24 febr. 2004) 172 mirabilia, miniatuurwerken, meest, The triumph of flemish manuscript painting in Europe 1470-1561. Deze tentoonstelling is een werkstuk, vnl. van de hand van Thomas Kren en Scot McKendrick. Van die 172 werkjes worden niet minder dan 84 aan Brugse ateliers toegeschreven, 44 aan Gent, 17 aan Valenciennes (Simon Marmion). Een tentoonstelling met Petrus Christus, Willem Vrelant, Loyset Liédet, Lieven van Lathem, Gerard, Lucas en Suzanna Horenbout, Gerard David, Simon Bening, Levina Teerlinc, met de Spinola- en Da Costa Hours, de Grimany Breviary, het Dresden Prayer Book. De gehele wereld van de late (primitieven) met Bensons zelfportret opnieuw (153), de portretten van Hendrik III van Nassau (149) en Mencia de Mendoza, beschermheren van J.L. Vivès: het verrukkelijke eetmaal van de havelozen, 1475-80 (Dresden Prayer Book) (73),; de Antonius (meester A. Rolin), ook al op de Van Eycktentoonstelling (94); de bad en bedscenes (97, 66); de haveloze Bathsheba (150c) van Bening en zijn grandiose Virgin and Child (142) en Costa Hours (140); de Salvator Mundi van G. David, 1486 (99b), even zovele hoogtepunten van ontroering (cf. 20d en de Pieta van Simon Marmion, 1475-80).
Het is natuurlijk opvallend dat Kren voorbij M. Smeyers gaat zonder hommage voor iemand die zijn hele leven wijdde aan deze aanloop naar de Renaissance. Of dit gewoon doorzet.
A. Dewitte
Catalogus: The Renaissance. The Triumph of Flemish Manuscripts Painting in Europe. T. Kren en Scot McKendrick, Paul Getty Museum and Royal Academie of Arts, Londen, 2003, 572 biz., ill.