Een bijzondere renaissance. Europalia 2003
Spijt het pleidooi van Roger Marijnissen tegen het massaal uitlenen van oude panelen, fresken, doeken is het zelfde wonder opnieuw gebeurd voor Europalia Italia. Waarbij heel speciaal Het Hof van de Este's te Ferrara [en met uitbreiding Mantua en Urbino] van een onzeglijke schoonheid is. Volgestouwd met namen, muzen, nymfen, sybillen als Isabella en Lucrezia d'Este, gecentreerd omheen Nicolo III, Leonello en Borso, Ercole I en Alfonso I (1391-1534), uitgangspunt 1391 wanneer Alberto d'Este een eigen studium, universiteit mag oprichten (naast Padua en Bologna in de buurt), en 1471 wanneer Borso de titel van hertog krijgt. Wanneer in 1598 de expulsie van de meeste kunstwerken begint en de plundering van zoveel fraais, eindigt ook de droom vanAlfonso II († 1597) de ideale stad Mesola als nieuw Ferrara te bouwen in de Po-vlakte. We horen namen van humanisten als Guerino de Verona, Battista Guarino; lezen de beschrijving van Belriquardo en Belfiore als studiolo, delizia, verzamelprieel, meditatie- en studiekamer, van het Palazzo Schifanoia; van de Bibliotheca Estense, nu te Modena. En hebben dan nog niets gezegd over panelen als dit van Leonello d'Este, 1441 (nr. 81), het portret van een jongeman door Ercole de Roberti, 1480 (nr. 104); van Borso d'Este, 1470 door Baldasarre d'Este (nr. 109); van Lucrezie Borgia, zuster van Alfonso II (pag, 35). Niets over de onvergelijkelijke medailles, heel relevant opgesteld; over het Palazzo di Corti, dei Diamanti. Gevat tussen het Heilig Roomse Rijk en Frankrijk, met vanaf Filips de Goede grote aandacht voor het eigen en het Bourgondische ritueel, werd deze heel bijzondere stadscultuur (met de Addizione, verdubbeling van de stad 1492-1505, onder Ercole I) gewoon vernietigd in 1598 om de Pauselijke Staten (en de vroegste rariteitenkabinetten)
uit te breiden. Elkeen aanbevolen!
Catalogus: Een bijzondere Renaissance. Het hof van de Este's te Ferrara, uitg. Snoeck 2003, 360 blz., ill.
A. Dewitte