Biekorf. Jaargang 96
(1996)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 12]
| |
Het kostuumboekje van Jacobus Sluperius (1572)Jacobus Sluperius (Belle 1532-Atrecht 1602), achtereenvolgens kapelaan in Boezinge bij Ieper (1555-1566) en in West-Vleteren (na 1567-1568), is vooral bekend om zijn Neolatijnse poëzie. Dit oeuvre (Poemata) werd uitgegeven in Antwerpen. Minder bekend is dat deze humanist uit de Westhoek de samensteller is van een rijk geïllustreerd kostuumboekje waarvan de uitgave eveneens door het Antwerpse boekbedrijf werd behartigd: Omnium fere gentium nostraeque aetatis nationum habitus et effigies. Antwerpen; Gillis vanden Rade voor Joannes Bellerus (1572) (121 platen; opdracht aan Joannes de Wyntere, schepen van Sint-Winoksbergen, West-Vleteren, 30 juli 1571)Ga naar voetnoot(1). Dit boekje maakt deel uit van een nieuw genre dat werd ontwikkeld in het spoor van de ontdekking van de Nieuwe Wereld. De wereldwijde verschillen in kledinggewoonten werden vastgelegd in tekeningen die van commentaar werden voorzien. De contouren van dit nieuwe genre werden onlangs vastgelegd door de Franse historica Odile BlancGa naar voetnoot(2). In haar onderzoek wordt het werkje van Sluperius geplaatst tegenover andere albums over klederdracht, een nieuw cultuurfenomeen dat in het Europa van de tweede helft van de 16de eeuw gestalte kreeg. Andere auteurs die op dat vlak bedrijvig waren ondermeer de bekende Zwitserse tekenaar en graficus Jost Amman, Abraham Bruyn, Nicolas de Nicolay, Pietro Bertelli en Cesare Vecellio. Als dichter getuigde Sluperius van een grondige kennis van de Neolatijnse poëzie in ondermeeˇˇItalië, Frankrijk en de Nederlanden. Het onderzoek van Odile Blanc leert nu dat Sluperius ook met zijn Omme fere gentium... een aansluiting vond bij een ander aspect van het laat 16de-eeuwse Europese humanisme.
Ludo Vandamme |
|