Biekorf. Jaargang 95
(1995)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 111]
| |
Handschrift van Jean Hendricq in VeurneJean Hendricq, een negociant uit Sint-Omaars († 1636) stelde een bijzonder belangrijke en goed gedocumenteerde kroniek samen over Sint-Omaars en omgeving. Deze kroniek bestond uit meerdere delen en wordt veelvuldig geciteerd in de geschiedenis van deze stad. Sommige delen ervan zijn zoek geraakt, maar er zijn ook afschriften bewaard van enkele stukken van deze kroniek. In het Bulletin de la Société des Antiquaires de la Morinie, 1902, blz. 29, schreef O. Bled: un nommé Vigreux, de Furnes, qui vivait je crois il y a bien un demi-siècle possédait un manuscrait intitulé Mémoires d'Hendricq. Qu'est-il devenu? Wij herhalen deze vraag. Wie was deze Vigreux? Kan deze kroniek terug worden opgespoord? L.R. | |
Sint-Jakobskapelle ter BoomeIn Rond den Heerd, jg. III (1868), blz. 266-267 staat er een opstel over de kleine parochie Sint-Jakobskapelle bij Diksmuide. Daar wordt dit dorp geheten Sint-Jacobscapelle ter Boome. De Flou (Top. Wdbk., dl. XIV, kol. 654-655) geeft talrijke vermeldingen van Sint-Jakobskapelle. Tweemaal wordt een afwijkende benaming genoteerd: Sint Jacobs capelle gheseyt ter Boone, ter Bone, ter Borre, met verwijzing naar ‘Notes Weale’ (1562) en dan nog eens een herberghe ghenaemt St Jacobs ter Boone (1719). Waar komt die benaming vandaan? L.V.A. | |
Franse kloosterzusters in West-VlaanderenTen gevolge van de antiklerikale wetten van minister Combes in 1904 werden talrijke kloostercongregaties uit Frankrijk verbannen en velen onder hen zochten een onderkomen in ons land en dus ook in onze streken. Franse zusterkloosters ontstonden zo ook in West-Vlaanderen. Na de oorlog 1914-18 trokken de meeste van die zusters terug naar Frankrijk. Bestaat er over deze exodus uit Frankrijk en speciaal over de vestiging van Franse kloosters in onze provincie een overzicht? L.R.P.A. | |
[pagina 112]
| |
LysschemoeyeIn 1690 betaalde Jacob Haghebaert uit Stavele o.m. de volgende zettingen en belastingen: tienden, ovine (belasting op de schapendrift), mollage (maalrecht), pointingen, allerlei oorlogsbelastingen en -aanslagen, alsook ‘myn lysschemoeye competerende den grave van Hornes ende dat vanden jare 1689 gevallen St. jansmesse’ (Biekorf 1900, blz. 98). Welke soort belasting of aanslag was dat? L.R. | |
SchenenhoeimaickerIn 1580 werd het Brugse poorterschap toegekend aan ene Ghysebrecht Claeysoene uit Gamere by Bommele in Ghelderlant, d.i. Gameren bij Zaltbommel in de provincie Gelderland (R. Parmentier, Indices, t.a.p.). De man gaf als beroep op schenenhoeimaickere. Hoeimackere zal hoedenmaker zijn. Welk beroep oefende deze man eigenlijk uit? A.B | |
VreugdevurenEertijds was het de gewoonte vreugdevuren in de steden te ontsteken o.m. ter gelegenheid van overwinningen of de gelukkige inname van een stad, bij de geboorte van een prins, bij het huwelijk van iemand van de grafelijke of koninklijke familie, enz. In latere tijden werden deze vreugdevuren vervangen door vuurwerk. Nu nog worden vele feestelijke gebeurtenissen besloten met een schitterend vuurwerk. Bestaat er over het ontsteken van vreugdevuren literatuur? Werd dit onderwerp reeds systematisch behandeld voor ons graafschap? L.R.P.A. | |
Anthone de le Val, beeldsnijderAnthone de le Val fs. Wouters, van Linselles (thans dép. du Nord) werd in 1548 poorter van Brugge (R.A. Parmentier, Indices op de Brugsche Poorterboeken, t.a.p.). Als beroep gaf hij op tailleur d'ymaige, wat wil zeggen beeldsnijder, beeldhouwer. Wat is er bekend over leven en werk van deze kunstenaar? L.V.A. | |
Schenking van brandraam als strafStrafbedevaarten en dergelijke behoren tot de oude rechtspraak. Vroeger zou het ook voorgekomen zijn dat men als straf oplegde, als een soort herstel, een brandraam in de kerk te schenken. Zijn er daar voorbeelden van bekend en kunnen er nu nog zulke glasramen worden aangewezen die ergens in de ene of de andere kerk te zien zijn? A.B. |
|