Biekorf. Jaargang 94
(1994)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 277]
| |
De loge ‘Sinte Anna’ in stene (Oostende) Beschouwing bij recente esoterische literatuurIn de 18de eeuw kon men priesters en monniken nog aantreffen in de vrijmetselaarsloges (bijv. Aalst, Namen, Doornik). In Mons bestond de loge ‘Les Amis Thérésiens’ uitsluitend uit Ongeschoeide Carmelieten en Recolletten. In Brugge daarentegen werd niemand van de enkele honderden reguliere of seculiere geestelijken die de stad bewoonden opgenomen in ‘La Parfaite Egalité’ (1765-1774)Ga naar voetnoot(1). Over deze ‘Katholieke Vrijmetselarij’ binnen de clerus wordt gemakkelijk gefantaseerd. Zo beweert F. Verkempinck dat er in de kerk van Stene (bij Oostende) een werkplaats ‘Sinte Anna’ bestaan heeft ten tijde van pastoor Van de Putte (1763-1780)Ga naar voetnoot(2). Dat verhaaltje, dat nergens op slaat, werd inmiddels overgenomen door R. De Clercq in zijn studie (zwakke compilatie) over vrijmetselaars uit DeinzeGa naar voetnoot(3).
In de Brugse loge ‘La Réunion des Amis du Nord’ (1803-1831) werd nooit een priester ingewijd. Tijdens de Franse periode was het overgrote deel van de Belgische vrijmetselaars roomskatholiek. Nog tot in 1820 antwoordden de kandidaten op de schriftelijke vragen dat ze behoorden tot de ‘katholieke, apostolische en roomse godsdienst’Ga naar voetnoot(4). In Duitsland was dat anders. Voor 1827 vermeldt R. TauteGa naar voetnoot(5) nog een groot aantal priesters in de loge ‘Le secret des trois Rois’ in Keulen. Het feit dat er in Stene een boerderij was die afhing van de hoofdcommanderij van de Orde van Malta in | |
[pagina 278]
| |
SlijpeGa naar voetnoot(6) is in veel gevallen reeds genoeg om te beginnen fantaseren over tempeliersschatten en de onvermijdelijke Graal. Iemand die zich daar overmatig aan te buiten gaat is M. LandasGa naar voetnoot(7) die zelfs een apart hoofdstuk wijdt aan ‘De katholieke vrijmetselarij, een maçonniek avontuur van Gezelle’. Hij borduurt voort op het destijds ophefmakende boek van Rem Reniers, Guido Gezelle, katholiek vrijmetselaar. 's-Gravenhage-Brugge, 1973. Heel die these werd door tientallen Gezellianen en historici verworpenGa naar voetnoot(8).
Recent verscheen nog zo'n werk, nl. van Piet van Praet, 328 blz. amateuristische kletskoek in spreektaalGa naar voetnoot(9). Het is onbegrijpelijk dat al die schrijfsels een uitgever vinden. Het moet zijn dat grote onzin nog altijd beter verkoopt dan gedegen studiewerkGa naar voetnoot(10). W.P. Dezutter |
|