Biekorf. Jaargang 93
(1993)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 335]
| |
Gezelle in Blankenberge?Florence Marrannes, echtgenote van Lodewijk Gezelle, werd in Blankenberge geboren op 15 nov. 1865 en overleed te Brugge op 11 juni 1932. Wie was die Lodewijk Gezelle? J. de M. | |
Een Roeselaarse schoutDe stadsrekeningen van Roeselare omstreeks 1500 vermelden jaarlijks de gift van 32 schellingen ‘in hooffscheden’ aan een schout, die vermeld wordt na de baljuw. Betreft het hier de schout van het schoutendom de Hazelt of was er in Roeselare nog een andere schout, naast een baljuw en een burggraaf? J.V.A. | |
Begraven met de bolleEen vrijdenker, iemand die helemaal niet gelooft en uitdrukkelijk een burgerlijke begrafenis, zonder kerk of priester, wenst, wordt met de bolle begraven. Zie de bijdrage van M. De Bruyne hiervoor blz. 312. De uitleg zou zijn dat men die persoon met een bollantaarn, dus in de nacht, ter aarde bestelt. Elders zou dat betekenen dat men op de lijkkoets het kruisbeeld wegneemt en een (neutrale) bol in glas of in metaal in plaats van het kruis plaatst. Hoe worden vrijmetselaars eigenlijk begraven? Wat betekent precies die bol? L.R.P.A. | |
Vleesinvoer uit HollandEen ongedateerd 18de-eeuws stuk uit het archief van de Raad van State (Algemeen Rijksarchief Brussel, Raad van State, nr. 422) bevat enige reflexies op een verzoek van de Veurnse magistraat om de import van vlees en andere produkten uit Holland zo veel mogelijk te belasten omdat de Hollandse handelaars door de voordelige wisselkoersen te goedkope prijzen konden rekenen. Als excuus kon het argument gebruikt worden, dat er in Holland een veeziekte was, waardoor de invoer beperkt kon worden. Wie weet meer over de omstandigheden, waarin dit verzoek kadert? J.V.A. | |
[pagina 336]
| |
Hennen en kuikens ‘vanden bloude’In 1591-92 presenteerde het stadsbestuur van Poperinge een geschenk bestaande uit ‘een pouille vanden bloude ende een henne vanden bloude’ (J. Opdedrinck, Poperinghe en omstreken..., blz. 144). Wat wordt hier precies mee bedoeld? A.B. | |
Vlaamse nederzetting in Mexico?J. de Saint-Genois, die een belangrijk werk schreef over Les voyageurs belges (1846) citeert op blz. 29 de Portugese auteur Hérera (Novus Orbis seu Discriptio Indiae occidentalis, 1622) aldus: Hérera parle aussi d'une colonie flamande qui avait eu le projet d'aller s'établir au Mexique. Deze bewering slaat blijkbaar op de 16de eeuw, dus enkele decennia na de ontdekking van de Nieuwe Wereld (1492), maar nog vóór 1622. Wel is bekend dat enkelingen naar het huidige Mexico uitweken, maar hebben er toen waarlijk plannen bestaan om een nederzetting in Mexico of in Amerika te beginnen? Wie weet bescheid? A.B. | |
Verhaal van pastoor DumonPhilippus Dumon (Klemskerke 1754 - Zedelgem 1811) was pastoor van Mannekensvere toen hij in 1798 weggevoerd werd naar Guyana. Hij keerde terug en eindigde zijn kerkelijke loopbaan als pastoor van Zedelgem. Hij zou een ‘verhaal van zijne ballingschap nagelaten’ hebben (Van Baveghem, Het Martelaarsboek, blz. 267). Van Baveghem geeft op blz. 495-501 een uitvoerige brief die Dumon in 1800 aan zijn moeder geschreven heeft vanuit Londen, onmiddellijk bij zijn aankomst uit zijn gevangenschap. Is dit het verhaal waarop Van Baveghem zinspeelt of schreef pastoor Dumon dan achteraf nog een relaas van zijn belevenissen en waar berust dan de tekst van dit verhaal? L.V.A. | |
Voornaam OmeletIn 1428 werd te Brugge als poorter ingeschreven Cornelis Colin fs. Omelets uit Lichtervelde (R.A. Parmentier, Indices op de Brugsche Poortersboeken, I, blz. 46). Wie verklaart die eigenaardige voornaam? A.B. | |
‘Sacraments’ als scheldwoordToen in 1733 de Veurnse burgemeester-landhouder Charles Zannequin in dronken toestand schepen-keurheer Antoine van Crombrugghe verweet voor alles wat niet mooi was, wierp hij hem ondermeer de woorden ‘ghy sacramantschen blauw (of blanc) beck, ghy foutu sacramentschen jongen’ en ‘ghy sacramentschen juge’ toe. Wat is de precieze betekenis van dit ‘sacraments’, en is dit soort scheld-adjectief ook elders bekend? J.V.A. |
|