Biekorf. Jaargang 75
(1974)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 64]
| |
LinzenWerd de linze (Lens ecsulenta, de vlinderbloemige plant met eetbare, als platte erwten gevormde vruchten) in onze gewesten ooit aangekweekt? De middeleeuwen zijn de eeuwen van de erwt, en ook de vitse werd betrekkelijk veel gewonnen en verbruikt. De linze schijnt hier echter alleen bekend te zijn uit de linzenschotel waarvoor Esau zijn eerstegeboorterecht afstond. En nu ook uit de linzensoep ‘in pakjes’ die op de markt komt H.N | |
AppelkazakDit woord ‘appelkazakke’ gehoord te Westkapelle met bet. linnen schort of zak bij het appelplukken om het lijf gebonden. Is dit woord nog elders in Wvl. in gebruik? en welke andere samenstellingen nog met kazak(ke)? G.D | |
FrankWanneer is in onze omgangstaal de frank beginnen vallen, met de betekenis: eindelijk begrijpen. ‘Valt hij niet, uwe frank?... Is hij nog niet gevallen?’ enz. - Wanneer, d.w.z.: was die zegswijze bekend vóór de eerste wereldoorlog (1914) of is ze eerst daarna (en veel later?) opgekomen? M D | |
BloelozenWaar zijn de ‘bloelozen’ in het volksgeloof en/of de volksverbeer ding bekend als waterspoken die mensen in 't water trekken? L.G | |
Oude Heilig-KruiskapelanieënRoeselare had, zoals bekend, reeds in 1730 een kapelanie van het H. Kruis. Ook andere plaatsen op het platteland (Tielt, Meulebeke, Kanegem, Gistel, Hooglede) hadden vóór 1500 een H. Kruiskapelanie in hun parochiekerk. En in Oostvlaanderen stond het platteland blijkbaar niet ten achter: Sint-Gillis, Temse, Vrasene, Melsele, Lotenhulle, Deinze, kunnen er in de jaren 1400 een aanwijzen. (De besloten steden buiten beschouwing gelaten). De periode van stichting schijnt in de late 14e eeuw te liggen. Of zijn er ook H. Kruisfundaties in landelijke kerken vóór 1300 bekend? C.B. |
|