pap? Moeten we ons bloedeigen woord laten wurgen door 't papieren geraamte van Niemands-taal? 't en kan en 't en zal: zoo leert ons het werk van onze beste schrijvers, zoo bevestigen onze taalgeleerden van Groningen tot Gent.
Moet Vlaanderen om ‘nieuw’ te zijn, de eigene, volksche Kerstgebruiken, zijn Kerstekribbe en zijn Sterre op den zolder steken, en dien schabouwelijken ‘Bonhomme Noël’ binnenroepen of dien uitlandschen kerstboom? Wij gaan ten onder aan zulk een bazaarcultuur die ons tot ‘waardige Europeanen’ wil verheffen!
Moeten wij onze Legende verzwijgen om onze Geschiedenis in 't groote te kunnen opbouwen? Welke bezieling zal er nog uitgaan van een Vlaamsch verleden dat tot een fletse lap onverschillig wereldgebeuren vervlakt is?
't Is omtrent vijftig jaar dat Biekorf in zijn hoekske werkt ten bate van onze Dietsche taal en overlevering. De Voorzaten hebben van den eersten keer de stake geslegen waar dat het zijn moet. Slaat ze gelijk waar elders, 't is van de werke weg. Als Biekorf geern gezien is en blijft, 't is omdat hij zoo taai houdt aan eigen huis en eigen erve. Zijn trouwe Lezers en Medewerkers laten 't genoeg voelen...: en hij jeunt hem daarin, en hij jeunt hem daaran, dat hij zijn liedje mag dichten..., voor 't nieuwe jaar en veel navolgende, als 't God belieft!
't Berek.
- B.L. Uwe vijf-en-twintig frank (buiten 't Land 6,50 belga) voor het jaar 1937 storten en overschikken op de Rekening 2335.37, zooals aangewezen onder onzen Blok, dien vele vrienden wel zullen goedgunstig zijn.