Daarover geeft ons Gezelle naderen uitleg in zijne inleidinge: ‘Te Tromsey, in de hoofdstad van Noordsch Lapland, staet er een Protestantsche drukkery, waeruit het boekske voortkomstig is dat wy hier nagedrukt en vervlaemscht meedeelen. Daer bestaen, myns wetens, geen goede Vlaemsche boeken nog, waerin men eenigzins kan met de Noordsche talen gemeens worden; de weinige bekendschap die wy er meê hebben, komt, buiten de Vlaemsche vischlieden, en nu, de Vlaemsche Geloofszendelingen, meestendeels uit Frankryk, en doordien dat het Noordsch den Franschman al zeer moeijlyk valt, wordt ons die - Fransche gruw voor al dat geen Fransch en is - natuerlyk aengezet; wil-der nogthans ievers, 't is gelyk wie die Vlaemsch kan, met eigen oogen zien welken band van familie God tusschen ons, Katholyke Vlamingen, en onze afgedoolde Noordsche broeders, laten bestaen heeft, zoo leze hy en oordeele in de volgende bladzyden.’
Gezelle's doel was tweevoudig: eenerzijds wilde hij zijne taalgenooten de Noordsche taal leeren kennen, anderzijds medelijden inboezemen voor het Noordsche volk dat op jammerlijke wijze gedompeld ligt in de duisternissen der kettersche dwalingen.
‘Vele Vlamingen’ schrijft hij, ‘geven, de wereld rond, hunnen arrebeid en hun leven ten besten, voor lieden, die, misschien meer op geld en goed gemunt, vrywillig huis en eerd verlaten hebben; en, daer hoog in 't Noorden, zitten er by geheele volkeren, van onzen stam en van onze tale, in de donkerste streken der natuer en in de uiterste duisternissen van kettersche, ja afgodsdienstige dwalingen te leven en te sterven; zouden zy dan ook geen hulpe weerdig zyn? Dat vragen wy allen Christene. Ons geloove is hun ontschaekt, geroofd geweest, en vele zynder die, bedrogen van vader te kinde, ja, nu nog niet en weten dat ze waerlyk afgevallen zyn van 't oude Christendom. Noordewaerds dan, zoo niet met den lichame, toch met den geest, de ziele, het herte, en, voor die niet anders en kan, met het gebed! Noordewaerds