hebben zelfs eene soort honden die zich goed laten mesten. Van onze groote steden verhaalt men dat er veel kattenvleesch voor dat van konijnen wordt geëten; de Chinees kent daar geen onderscheid in, hij vindt een kat een lekker beetje.
Wij achten den toestand eener belegerde stad verschrikkelijk wanneer we lezen dat de inwoners, van alle verkeer en gemeenschap verstoken, zich moeten voeden met ratten en muizen.
Onze tijdgenooten, die gedurende de belegering van Parijs, zich in die wereldstad ophielden, beroemen er zich op 2 of 3 franken voor een rat te hebben betaald, en wij, die aan een Belgische tafel gewoon zijn, hooren zulke bijzonderheden met verbazing aan.
Niet alzoo de Chinees. Naast een gemesten hond en eene vette kat, stelt hij zeer veel prijs op eene versche of gezoute rat.
Hij eet ze niet bij gebrek aan beter voedsel, integendeel, het lieve diertje neemt eene eereplaats in aan den disch van den mandarijn. Wij hebben een afkeer van die lastige knaagdieren. Bemerken we hun spoor in onze woning, dan doen we hen hoogstens de eer aan eene kat te gaan houden of een val op te zetten. Door slechts te vertellen een rat op, de bovenachterkamer ‘gehoord’ te hebben, kunt ge het meisje dat daar beneden in de voorkamer zit te borduren, een schrik op het lijf jagen. De Chinees zou met dien angst hoogstwaarschijnlijk spotten; want hij voedt deze dieren op, met evenveel zorg ongeveer als wij aan onze duiven wijden.
MOEDERLIJKE BEZORGDHEID, NAAR HENRI BOURCE.
Om een denkbeeld te geven van een chineeschen maaltijd laten wij hier het verhaal van een feest volgen, zoo als een europeesch reiziger het heeft meêgedeeld.
Tegen acht uur des avonds nam de maaltijd aanvang. Wij vonden er geene lange tafel, zoo als in Europa gebruikelijk is, maar kleine vierkante tafeltjes, waarover een rood kleed lag, en waaraan drie Europeanen en een Chinees zich neêrzetten, welke laatste in naam van den gastheer de honneurs tegenover zijne tafelgenooten waarnam.
Het karakteristieke der chineesche gebruiken, namelijk dat zij juist de tegenvoeters zijn van die der Europeanen, komt ook bij de maaltijden geheel tot zijn recht. Even als de Chinees wanneer hij wil groeten zich het hoofd bedekt, in plaats van het te ontblooten; even als hij de eereplaats links in plaats van rechts