De premieplaat van de Belgische illustratie
De meesten onzer lezers hebben wellicht bovenstaande aankondiging reeds sedert geruimen tijd verwacht. Eindelijk, nadat onze Premieplaat bijna een jaar in bewerking was en wij met geduld gewacht hebben dat elke tint zich langzamerhand tot een geheel vormde, brengen wij met zelfvoldoening het bericht aan de inteekenaars op de Belgische Illustratie: de Premieplaat ‘het visschersmeisje’ naar de schilderij van O. Eerelman, is volkomen naar wensch geslaagd. De verschillende kleuren en tinten zijn met zulk eene juistheid weêrgegeven, dat de kopie het origineel op waardige wijze vertegenwoordigt.
Onze inteekenaars zullen zich van de voortreflijke uitvoering dezer schilderij het best kunnen overtuigen, indien zij eene vergelijking maken tusschen de eerste proefdrukken, die bij alle boekhandelaars voorhanden zijn, en de thans afgedrukte oplaag. Wij mogen zeggen meer recht te hebben tevreden te zijn dan onze inteekenaars zei ven: wij kennen van nabij de bez warén aan de uitvoering verbonden, en dat deze veelvuldig zijn, hiervoor behoeven wij slechts het volgende bewijs aan te halen. Wanneer de premieplaat in bewerking is, moet de geheele oplaag afgedrukt zijn, voor dat men over den wezenlijken uitslag kan oordeelen, omdat vooral de laatste steen over het gelukken der geheele uitvoering beslist. Die geheele oplaag bedraagt niet minder dan elf honderd duizend afdrukken door de verschillende steenen, die achtervolgend gedrukt worden.
Wij hebben ons geduld op de proef gesteld en, in het belang der uitgaaf, niet den minsten invloed op de spoedige uitvoering willen uitoefenen.
Reeds maanden hadden onze inteekenaars in 't bezit van de premieplaat kunnen zijn, indien wij onze eischen niet zóó hoog gesteld hadden, dat