Het melkmeisje.
De schilder Eerelman heeft het kabinet van onzen uitgever met verschillende, voortreffelijke stukjes verrijkt. De gravuur heeft dan ook zijne faam naar België overgebracht, waar hij tot voor eenigen tijd, gansch onbekend was. Een der meest bevallige schilderstukjes, welke zijn penseel voortbracht, is het melkmeisje, niet alleen om de uitvoering, maar nog om de daarin weêrgegeven gedachte.
Ja, twee snoepers zitten aan de lekkere melk. Het kleintje heeft er met den vingertop in gedopt en het lekt dezen af; doch terwijl het lachende meisje het kleintje bestraft, komt het kalf van ter zijde opdagen, en neemt terug wat het melkmeisje aan de moeder ontnomen heeft.
De groepeering van het tafereeltje is zeer lief; de figuurtjes zijn lief geteekend; de uitdrukking is vol waarheid. Het landschap dat tot achtergrond dient, is frisch en levendig - met een woord, indien de heer Eerelman als kolorist op de hoogte van opvatting en samenstelling staat, is hij een voortreffelijk kunstenaar.