Een Kalvarieberg in de XVe eeuw.
Men herkent den meester in het werk van den leerling. Inderdaad, F. du Mont is een leerling van Hendrik Leys. Zijn werk is op dit oogenblik te Gent ten toon gesteld en de gravure geeft zeer goed het eigenaardige van de schildering weêr.
De kunstenaar heeft in de vrouwen de drie goddelijke deugden willen voorstellen: die, welke onder het kruis zit, is het geloof, de knielende de hoop en, die in het diep van het tafereel geplaatst, de liefde.
Het geheel moet, te oordeelen naar hetgeen er van de XVe eeuw hier en daar in onze steden overschiet, een goed denkbeeld van den tijd doen opvatten, voor welke onze schilders en bouwmeesters thans met eene bijzondere voorliefde begaafd zijn.
Er heerscht in gansch dit tafereel harmonie: de muren, het houtwerk, de achtergrond stemmen volkomen met de kleeding der personen overeen. Wat de teekening, de kleur en de wijze van bewerking betreft, over deze zal in de Portefeuille van den Wandelaar geoordeeld worden.