Jo Dua, aspirant-regisseur en verdienstelijk leerling van dezelfde Studio, zal Engelen assisteren en natuurlijk ook typerollen vertolken.
‘Is het waar dat U “Paradijsvogels” bewerkt hebt, voor een kleine bezetting’ vragen we Engelen.
‘Geen letter werd gewijzigd’, is het verontwaardigd antwoord. ‘We spelen “Paradijsvogels” integraal en geen enkele rol werd gecoupeerd’.
We kunnen ons scepticisme moeilijk verbergen en daarom zal Engelen enkele acrobatische kunsten verklaren die nodig waren om het wereldsucces, van de Vlaming uit de Leie-streek, onverminkt op de scène van de kolonie te brengen.
Gust Masson, verbonden aan het Jeugdtheater, heeft reeds een tiental maskers klaar. Er volgen er nog. Ze zullen toelaten in een minimum van tijd van uiterlijk te wisselen. Er zijn werkelijk monumenten bij, maar ook kleinere modellen om neus of wangen te vervormen. Inderdaad met die hulpmiddelen is het mogelijk dat een acteur in enkele minuten een ander type wordt. ‘Ik speel ook Lucifer’ zegt Greta Lens. ‘En Tine Balder zal voor Venus dienen en voor Ons Lieve Vrouwke. Als ze voor Venus figureert zullen we slechts haar benen zien en als die weer zedig bedekt zijn, komt ze terug als Onze Lieve Vrouw’ vertelt Fred.
We krijgen stilaan de indruk dat hij niet alleen een regisseur is, maar ook een beetje een goochelaar, maar we geraken toch overtuigd dat aan het werk van Martens niets tekort wordt gedaan.
De decors, ook van Masson, zijn origineel, en vol prettige Vlaamse ‘koleuren’, terwijl hel en hemel voldoende gesuggereerd worden. God zit daar geschilderd en in de diepte ontdekken we het Vlaamse landschap.
Ook in de staminee ‘In de Bonte Os’ zal het niet aan typische details ontbreken. Het heeft allemaal veel werk en berekening gekost maar... we beginnen het jammer te vinden de vertoning in Kongo niet te kunnen zien.
‘En “Glazen Speelgoed”? Het recente moderne Amerikaanse stuk, dat overal zo'n diepe indruk liet’?
‘Dat wordt ongeveer in dezelfde bezetting gespeeld als te Antwerpen en ook in dezelfde decors’.
‘Othello’ wordt niet gespeeld’?
‘Neen! We spelen “Medea” van Jean Anouilh, de gemoderniseerde bewerking van het klassieke Griekse treurspel, samen met de geestige eenacter van dezelfde auteur: “Cécile, ou l'école des pères”. Dus twee verschillende facetten van het talent van Anouilh op dezelfde avond. Een zeer bevattelijke tragedie en een plezierig ontspanningswerk. Kongo krijgt de Vlaamse creatie, als we terugkomen spelen we het in de K.N.S. te Antwerpen’.
‘Als die ondeugende “Paradijsvogels” U maar niet verplichten uw verblijf te verlengen, want eender waar ze verschenen geraakte hun succes niet uitgeput.’