Band. Jaargang 12
(1953)– [tijdschrift] Band– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 197]
| |||||||||||||
‘Volksopvoeding’. - Belgisch-Nederlands tijdschrift voor Sociaal - Cultureel Groepswerk. J.B. Wolters - Groningen en De Sikkel Antwerpen.Dit is een nieuw tijdschrift, dat wij volledig succes toewensen omdat het veel kan bijdragen tot het uitbreiden en het verruimen van de volksopvoeding in beide landen. De uitwisseling van ideeën en het verstrekken van gegevens wederzijds kan deze evolutie slechts bevorderen. A. | |||||||||||||
‘Biographie van Kan. Dr. Floris Prims’ door Leopoldine De Bounge, De Sikkel, Antwerpen.Dit is een onmisbare bibliographie voor wie zich aan de Antwerpse en Vaderlandse Geschiedenis enerzijds, en de Kerkgeschiedenis in de Lage Landen, anderzijds, interesseert. Dr. Floris Prims hoeven wij niet meer voor te stellen, zijn levenswerk is van onschatbare waarde. Toch hebben wij het verhaal van zijn jeugdjaren en zijn studietijd heel boeiend gevonden. A. | |||||||||||||
‘Encyclopaedie voor Ouders’ - Deel IV - W. De Haan. - Utrecht en De Sikkel, Antwerpen.Na het derde deel is van deze belangrijke encyclopaedie vlug het vierde deel van de persen gekomen. Het vangt aan met het woord Jeugdverkeer en sluit op Myometritis. Dit is wel een van de belangrijkste delen, omdat er in voorkomen: Kultuur, Kunst, hun invloed op en hun belangstelling voor kinderen en dan landbouw, landbouwonderwijs, landbouwscholen, enz. Zoals de voorgaande delen is de illustratie weer zeer levend en rijk. A. | |||||||||||||
[pagina 198]
| |||||||||||||
‘Frans Van Immerseel’ - Grafieker - Denijs Peeters - Uitgave: Artistenfonds, Antwerpen.Frans Van Immerseel is een onrustig kunstenaar, een zoeker naar steeds nieuwe onderwerpen en nieuwe graphische technieken. Hij is vaak technisch heel knap en wij danken hem een keur van de beste houtsneden van onze Vlaamse houtsnijders. Deze vooral bij het middeleeuws verhaal van ‘De Vier Heemskinderen’. Wij kunnen jammer genoeg Denijs Peeters, in zijn anders bondige en belevende studie, niet bijtreden, waar hij Van Immerseel's zogezegde ‘Koloniale’ grafiek tamelijk hoog aanslaat en schrijft: Deze Kongolese onderwerpen treffen diep door hun verhouding en geven een nieuwe kijk op een verwijderde wereld’. Van Immerseel achten wij het best in zijn zuivere illustraties, waarin hij zijn buitengewone stielvaardigheid kan tonen. Van een groot scheppend kunstenaar heeft Van Immerseel slechts blijkbaar de aspiraties. A. | |||||||||||||
‘English wood Engraving’ - 1900-1950. - Art & Technics, Londen.Een zeer interessante keur uit het werk der scheppende Engelse grafiekers tussen de jaren 1900 en 1950. Honderd houtsneden van o.m. de wereldberoemde Eric Gill, van Eric Ravilous, van Gordon Craig, e.a. Nog zeer burgerlijk en conventioneel bij het begin van onze eeuw, heeft deze kunst in Groot-Brittannië in de laatste decennia een zeer grote vlucht genomen. Technisch zeer knap, ontdekken wij er ook de artist in. Waarom wij deze uitgave als zeer belangrijk aanstippen. A. | |||||||||||||
‘Georges Bernanos. - Mens en Christen’ door Oskar Van Der Hallen. - Uitgave Davidsfonds, Leuven, Blijde Inkomststraat, 75. - Keurreeks 1952-1953. Nr 49. - Ledenprijs: ingen. 30 fr., geb. 44 fr. Handelsprijs: ingen. 60 fr., geb. 88 fr.Bernanos is niet alleen een romanschrijver van formaat maar tevens een profetische gestalte die in bezwerende bewoordingen en met een ongekende heftigheid de euvelen van de moderne tijden aanklaagt. Het zijn deze beide aspecten die Oskar van der Hallen in zijn merkwaardig essay - dat met de Kan. A. Boon-prijs 1951 bekroond werd - belicht. Voor Bernanos is de wanhoop de gruwelijkste aller zonden, de wanhoop is het werktuig waarmee Satan een heiligenfiguur als Abbé Donissan in zijn greep tracht te krijgen. Deze verbitterde strijd tegen de wanhoop maakt van het werk van Bernanos de Christelijke tegenpool van het existentialisme, de filosofie van het ongerijmde. ‘Bernanos leert ons op aangrijpende wijze, in en door het leven zelf, dat het streven naar heiligheid geen evenwicht is maar voortdurende strijd, dat de vreugde precair is en telkens in gevaar, dat de mens altijd kan gered worden’. R.P. | |||||||||||||
‘Alles voor elkander’ door Thorvald Aadahl. - Uitgave Jan van Tuyl, Antwerpen - Zaltbommel. - Triomfreeks.‘Alles voor elkander’ beschrijft het leven op een grote Noorse herenhoeve, het leven van mensen en dieren die alles voor elkander over hebben: de oude Petter Myra en zijn kleinzoon Niels, de hereboer en zijn vrouw, en Kari, hun dochter; en dan de dieren: Tasso de hond, het paard Faks en de koe Drople. Dieren die instinctief voelen wat er gaande is en aan de mensen seinen geven. Maar het heeft geen zin dit boek te resumeren, men moet het lezen. Het is een mild boek, dat bovendien knap en sober geschreven is. De vertaling uit het Noors door Annette van Maasbregt is zeer vloeiend. R.P. | |||||||||||||
[pagina 199]
| |||||||||||||
‘De Invloed van de Vrijmetselarij op de Geschiedenis der laatste tweehonderd Jaar’ door J.-J. Doodkorte. Uitgeverij Sheed & Ward, Marialei 22, Antwerpen. Prijs: 95 fr.In dit interessante boek laat de auteur ons even kijken achter de schermen van het internationale politieke leven. In een reeks belangrijke studies, vlot geschreven en stevig gedocumenteerd, geeft hij ons inderdaad een beeld en een inzicht in de rol en de invloed van deze geheime macht der vrijmetselarij, waaromtrent wij meestal maar weinig afweten, en waarover onze handboeken van geschiedenis angstvallig het zwijgen bewaren. Zowel over het ontstaan en het karakter der vrijmetselarij, als over haar activiteit in de meeste Europese landen en in Noord-Amerika tijdens de laatste twee eeuwen, weet schrijver ons zaken te vertellen die ongetwijfeld het lezen, en vooral het weten waard zijn. D.V.G. | |||||||||||||
‘Tussen Oerwouden en Vulkanen’ door Harry Vencken. Uitgave Sheed & Ward, Antwerpen. Gebonden; prijs: 125 fr., met verschillende illustraties.De Nederlander Harry Vencken bereisde enkele tijd geleden het Evenaarsgebied, van Leopoldstad tot Mombasa, aan de Afrikaanse Oostkust. Zijn reisindrukken schreef hij neer in een mooi reportageverhaal, dat onder de titel: ‘Tussen Oerwouden en Vulkanen’ werd uitgegeven. De ondervinding heeft ons geleerd enigszins wantrouwig te staan tegenover soortgelijke reisverhalen waarin op doortocht zijnde journalisten ‘hun’ mening over ‘onze’ koloniale problemen menen te moeten neerschrijven met een vaak ontstellende lichtzinnigheid. Het boek van Vencken maakt hierop een gelukkige uitzondering. Zijn reisverhaal is knap geschreven en zal ook kolonialen weten te boeien, vooral wegens de eigen zienswijze van de auteur, die hier en daar ook ‘menselijke’ problemen zoekt te begrijpen, wat ons niet moet verwonderen daar wij hier te doen hebben met een missionaris-journalist. Om dat te weten te komen moet men echter reeds de helft van het boek verslonden hebben. Hij is ook niet blind voor het werk dat de pioniers hier op geestelijk en materieel gebied hebben weten tot stand te brengen. Bijzonder mooi zijn ook de natuurbeschrijvingen over het oerwoud, de vulkanen, de jachttonelen, de storm op het meer, e.d.m. Ons leken vooral interessant 's schrijvers indrukken over Brits Oost-Afrika dat ons uiteraard minder bekend is. Het boek is bovendien mooi uitgegeven en verlucht met enkele goede foto's. M.V. | |||||||||||||
‘De Spin en Ik’ door Albe. Uitgeverij Sheed & Ward, Marialei 22, Antwerpen. Prijs: geb. 110 fr.Deze roman van de bekende Vlaamse schrijver en dichter Albe (pseudoniem van Renaat Joostens) speelt zich af in een gevangeniscel, en vertelt over de 27 maanden die de ik-figuur van het boek in de gevangenis doorbracht in gezelschap van een spin, wegens zogeheten ‘litteraire collaboratie’ met de vijand tijdens de oorlog. Ook wanneer Albe proza schrijft draagt het de stempel van de fijnzinnige dichter die hij steeds is gebleven. Dit is ook het geval met deze roman die bovendien, ondanks het gegeven, getuigt van een zekere humor, al is het dan ook soms galgenhumor. Onder de verschillende romans die de jongste tijd in Vlaanderen verschenen over de oorlog, het verzet, collaboratie en repressie neemt Albe's roman een eigen plaats in naast ‘De zure Druiven’ van Duribreux, ‘De Dood met de Kogel’ van De Pauw, ‘Vrouwen zonder betekenis’ van Stephanie Claes-Vetter en ‘De Heilige Gramschap’ van Maurice D'Haese. G.V. | |||||||||||||
[pagina 200]
| |||||||||||||
‘Geschiedenis der hedendaagse Europese Wijsbegeerte’ door I.-M. Bochenski. Uitgave Desclée-De Brouwer. 320 blz. Ingenaaid 75 fr., gebonden 115 fr.Hierbij wordt naar 's schrijvers eigen woorden een wegwijzer medegegeven in de hedendaagse wijsbegeerte vanaf de eerste wereldoorlog tot 1946. Bedoeld werd de niet philosophisch geschoolde lezer op het terrein der hedendaagse wijsbegeerte op elementaire wijze te oriënteren en tot verdere lectuur en systematische studie aan te sporen. Voor wie weet dat in de meeste handboeken van geschiedenis der wijsbegeerte, de ordelijke uiteenzetting der gegevens versaagt van zohaast met de behandeling van de twintigste eeuw een aanvang genomen wordt, lijdt het geen twijfel dat een synthetische oriëntatie in de actuele wijsgerige stromingen een heel eigen opzet betreft. Schrijver heeft zich op uitstekende wijze van zijn ondankbare taak gekweten. De betekenis van het gepresteerde werk wordt nog duidelijker als men denkt aan het eenzijdig fragmentarisch karakter van wat over moderne wijsgeren wordt geschreven. Na vooraf een algemene karakteristiek te hebben opgesteld over de hedendaagse wijsbegeerte in samenhang en tegenstelling met de voorgaande periodes, worden de hedendaagse stromingen behandeld en in zes grote scholen ondergebracht, telkens aan de hand van een getrouwe schets der hoofdvertegenwoordigers met hun hoofdwerken en hoofdstellingen, zoveel mogelijk in eigen karakteristieke wendingen en gedachtensamenhang systematisch voorgedragen:
In aanhangsel wordt de mathematische logica beknopt en goed gesitueerd. Het boek sluit met een uitgebreide bibliografie per school en strekking, een chronologische tabel, naam- en zaakregister. Het boekje is meer dan een wegwijzer voor beginnelingen, zelfs voor ruimer geïnteresseerden blijft het een dankbare terechtwijzing en een aangename leidraad in de rijke verscheidenheid der moderne stromingen. De uitgeverij dient geprezen om dit werk ter beschikking te hebben gesteld van het Nederlands-lezend publiek. D.D. | |||||||||||||
De ‘V.A.B.-Wegenkaart voor 1953’ is verschenen.De V.A.B. -ers hebben ze, samen met ‘De Autotoerist’ van 16 Maart, kosteloos ontvangen. Deze fraaie kaart, uitgevoerd in driekleurendruk, meet 120 × 62 cm; ze geeft alle autowegen van ons land aan, hun toestand en de afstanden van punt tot punt. Zij bevat, zoals vorige jaren, een tabel, die de afstanden tussen de grote centra aangeeft, schematische plattegronden met de toegangen tot Antwerpen, Brugge, Brussel, Charleroi, Gent en Luik en verder allerlei nuttige inlichtingen. Deze kaart kost 12 fr. in de handel. Leden van V.T.B.-V.A.B. kunnen ze bekomen tegen 10 fr. in de boekhandels van de V.T.B. te Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Kortrijk, Hasselt. |
|