verraad betekenen tegenover degenen die hem lezen. Shakespeare, Milton, Vondel, Calderon, Goethe, brachten een boodschap en zagen hun tijd niet naar de ogen. Zij maakten zich van hun tijd niet los. Zij bewoonden geen droomkastelen. De groten schreven allen een ‘poëzie van het geweten’! Elizabeth Drew's bijdrage tot het in eer herstellen van de echte poëzie, houdt een bittere afstraffing in voor de bewering door sommigen als zou het werk van Eliot ‘het gedroomde materiaal zijn voor geleerden en studenten in de literatuur’. Eliot spreekt tot geheel het volk, tot gans de mensheid. Hij kan niet anders. Een dichter schrijft niet voor zijn vrienden of voor zichzelf! (Deze verfoeilijke opvatting van onze tijd, in dewelke de meeste, echte waarden, voor schijnwaarden worden opgeofferd). Elizabeth Drew's ‘T.-S. Eliot, the design of his poetry’ is een meesterlijke studie en een hartverheffend betoog.
Wij ontvingen ook nog ‘The Complete Poems of Robert Frost’, Cape, London. De verzamelde gedichten van de op dit ogenblik in de U.S.A. populaire dichter: Cats en Huyghens in een moderne vorm, soepeler dan Greshoff, maar soms vrij goedkoop, niettegenstaande zijn diepte. Hij is een fameuze ‘price-winner’. - ‘Osbert Sitwell’ van Roger Fulford, The British Council, in de reeks bio-bibliographische schetsen van belangrijke moderne Engelse auteurs. Ik meen dat ik reeds herhaaldelijk op deze veelzijdige persoonlijkheid gewezen heb, om er hier niet te moeten op terugkomen. - ‘A Century of British Painting’ - Anthony Bertram, The Studio, London. Een merkwaardige overzichtelijke schouw in de evolutie van de Engelse schilderkunst van de Pre-Raphaëlieten tot op onze dagen. Overvloedig geïllustreerd, met kleurplaten en zwart-wit reproducties. Bertram, wiens reeks ‘The World's Masters series’ vooral in Engeland populair geworden is, heeft hier een voortreffelijke studie geleverd. Zijn kennis en inzicht mag geroemd worden. Zijn keuze is voortreffelijk. De groei van de Engelse schilderkunst, de huidige bloei ervan, kan aan de hand van dit werk niet alleen nagegaan, maar van harte toegejuicht worden. - Een andere studie, welke wij gaarne voor belangstelling aanbevelen, is een haast identiek werk, ten minste van opzet, maar bestrijkt het domein van de Engelse schilderkunst in waterverf, kunst welke door geen enkel ander land overtroffen werd. De traditie van deze kunst is een eeuw ouder dan de Engelse schilderkunst in olieverf. Adrian Bury kon alzo zijn werk ‘Two Centuries of Water-Colourpainting’ betitelen. Vier en tachtig afdrukken in wit-zwart en zestien in veelkleurendruk illustreren een minder omvangrijke studie, dan die van Bertram, maar niet zonder grote verdiensten. Engeland heeft in die twee eeuwen meesters in het vak voortgebracht, die een techniek hebben uitgewerkt, welke nu nog aan de basis ligt van hun meesterschap op dat gebied. De Engelsen hebben trouwens een aparte Royal Society of Painters in water-colour! Deze uitgave kan voor velen een revelatie zijn van een bepaald aspect van het Engels kunstleven, dat totnogtoe in bredere kring minder bekend was dan sommige andere. - En dan ontvingen wij ook nog een Pelican: The Welsh door Wyn Griffith. Een vlot