Beckett-syndroom
Als jongetje van dertien begon Verhelst reeds aan een roman. ‘Na drie bladzijden was mijn hele roman klaar, toen ben ik er maar even mee gestopt. Maar vanaf mijn zestiende ben ik steeds in de weer geweest met schrijven. Ik heb behoefte aan zeer geconcentreerde, gecondenseerde taal die heel veel mogelijkheden schept. Ingedikt, waardoor allerlei mogelijkheden ontstaan bij het lezen ervan. Daarom ben ik gedebuteerd als dichter. Na zes dichtbundels dacht ik dat het genre bij mij opgebruikt was. Ik heb het gebrek aan schrijven van poëzie gecompenseerd met het schrijven van romans. Maar door de innerlijke noodzaak tot gecondenseerde taal kom je automatisch bij poëzie uit. De uitdaging is bijna om een soort compactheid te krijgen, maar een zeer rijke compactheid. Het Beckett-syndroom slaat toe. Hoe kun je met één zin een boek schrijven? Dat is zeer frustrerend. Een aantal maanden geleden zag ik dat ik een paar bladzijden poëzie had of iets wat daar op leek. Toen ben ik als een gek gaan schrijven. Het resultaat: Alaska.’
‘In proza heb je gelul nodig, structurele stukken, om adem te creëren. Die romans van mij zijn blijkbaar geen normale romans. Mijn romans en mijn poëzie zijn varianten van elkaar. Er staat niet veel gelul in mijn proza. De structurele stukken laat ik meestal weg. De boodschap zit in de taal zelf, in je stijl en je manier van schrijven. Dat geldt voor poëzie in nog extremere mate dan voor proza. Je manier van schrijven ís het onderwerp van literatuur. Ik geloof veel meer in het lijfelijk maken van de boodschap dan in de boodschap zelf. Mijn werk spreekt niet alleen de hersenen aan of alleen de emoties, maar de combinatie daarvan. En vooral: lichamen. Mensen voelen zich lichamelijk aangesproken.’
Foto: Patrick De Spiegelaere
Peter Verhelst heeft ‘een onwaarschijnlijke afkeer’ van begrijpelijke boeken. ‘Dan kun je net zo goed een synopsis lezen. Bij het soort boeken dat ik schrijf moet de lezer het werk doen. Het is net wat ontsnapt aan een samenvatting wat interessant is. Daarom blijf ik boeken schrijven die zich onttrekken aan die samenvatting. Over mijn lijk. Maar ik ben een uitzondering hoor. Veel mensen willen weten waar ze aan toe zijn bij het lezen. Mensen raken ontredderd als ze mijn werk lezen: waar gáát het over? Het gaat natuurlijk over de keuze die je voortdurend moet maken. In die zin schrijf ik zeer moralistische boeken!’
‘Dat schrikt gelukkig niet iedereen af. Ik vind het een onzinnig vooroordeel om te denken dat mijn poëzie alleen geschikt is voor academici. Integendeel. Het is een ander soort literatuur, maar dat betekent niet dat het hermetisch is. Het is juist zo open dat het daardoor anders wordt.’
De impact die zijn werk kennelijk heeft, noemt Verhelst ‘onthutsend’. ‘Óf mensen kotsen ervan, of ze zijn totaal aangesproken. En daar kan ik zeer goed mee leven. Ik heb tien jaar geschreven zonder succes. Wat mij interesseert is een boek te maken honderd procent zoals ik het wil. Wat daarna komt is economie en ijdelheid. Dat heeft niets te maken met de essentie van schrijven. Het is niet mijn doel om een bestsellerauteur te worden. Dat laat mij koud. Ik schrijf omdat ik die boeken wil schrijven. Maar het is wel leuk om te zien dat het werkt.’
Verhelst is met vele vormen van kunst bezig. Hij werkt veel met dansers, met theater, film. Voor Toneelgroep Amsterdam maakte hij samen met choreograaf Wim Vandekeybus de voorstelling ‘Sonic Boom’, die momenteel [april/mei 2003, red.) door Nederland reist. ‘Het medium verschilt, de impact is hetzelfde. Het meest fantastische moment is als je voor een doek staat, of een dans ziet, of een foto, en je wordt overvallen door sprakeloosheid. Daar word ik zot van, als schrijver, want dat is wat ik wil. Alaska is daaruit voort gekomen, woorden zoeken voor die sprakeloosheid. Ik wil het niet definiëren in een gedicht, maar wel die sprakeloosheid beschrijven. Maar ik ben altijd doordrongen van het besef dat het maar een moment is dat je kunt bevatten.’
‘Ik ben gefascineerd door de onmogelijkheid van een afgerond ding. Daarom werk ik graag met dansers. Zij zijn bijna een karikatuur van transformatiemachines. En dat