Extreem
Op de heenreis vraag ik Verhagen waarom hij denkt dat Vaandrager er in bloemlezingen altijd zo bekaaid afkomt. ‘Dat ligt aan de bloemlezers. Komrij is een erkend schandalige bloemlezer. Zelfs de Vijftigers hebben destijds een proces tegen hem aangespannen omdat ze ondervertegenwoordigd waren. Maar voor de Zestigers geldt dat nog meer. Van Vaandrager neemt hij slechts één gedicht op, en niet eens zijn interessantste. Vaandragers poëzie is extreem, en Komrij kiest niet voor deze extremen. Komrij, Hans Warren, en Rob Schouten zijn bloemlezers met een vooroordeel, ze stellen zich niet open. Ik denk dat later de geschiedenis aanzienlijk vriendelijker over Vaandrager zal oordelen.’ En nadat hij even stil is, alsof hij zijn eigen woorden proeft: ‘...vriendelijker hoeft eigenlijk niet want daar was hij de figuur niet naar, maar wel opener... Er zijn altijd een boel mensen geweest die hun enthousiasme voor Vaandrager niet onder stoelen of banken staken. Kees van Kooten was lyrisch - “Ooh wat is dát mooi!” zei die - maar de bloemlezers zijn dat niet. “Gij zult niet bloemlezen” is een bekend gezegde geworden.’
En als we Rotterdam indraaien: ‘Vaandragers werk is niet voor easy readers, zei hij zelf. Het houdt zich bezig met andere dingen dan wat mensen geneigd zijn tot de literatuur te rekenen. Het gaat over een wereld die zij niet kennen. Het is geen Lulu Wang of Jan Wolkers. Het gaat een stapje verder. Het is toch altijd zo geweest dat de grootste kunstenaars in hun tijd niet werden gewaardeerd. Dat is nu niet anders...’
En wat vindt hij van Kees Fens die over Vaandragers werk zei: ‘Een gebrek aan vormkracht en gebrek aan inhoud, hij heeft nauwelijks iets te zeggen’?
Verhagen: ‘Misschien heeft Kees Fens wel te veel te zeggen! Er zijn al zoveel mensen die veel te zeggen hebben; het gaat toch om de manier waarop je dingen zegt. Uit Vaandragers werk spreekt juist drift en vitaliteit, van een taalkunstenaar die inspireert. Martin Bril is er door gaan schrijven: met een radar voor het taalgebruik van de straat. Gevolg van zeer goed kijken.’