volen in het Paradijs te blijven, ende te eten van allerley vruchten, wtghenomen eene, maer als haer de Duyvel deur list tot vleesschelijcke vermenghenisse heeft aen ghereytzet, soo heeft hy haer op den boosen wech ghevoert, ende haer mannelijck ende vrouwelijck lidt, en hebben zy niet gekent, eer sy vande verboden vrucht aten, ende daer nae hebben zy die bedeckt met Vyghebladers: Doen seyde Godt tot haer, en seyde ick u niet, dat ghy van dese vrucht niet en sout eten? Doen seyden zy, O Godt wy bekennen dat wy gesondicht, ende onse ziele groote schade ghedaen hebben: ende soo ghy ons, onse overtredinge niet en vergeeft, so moeten wy verderven: Daerop beval God haer dat sy souden haer op de aerde begheven, ende malcander contrarie ende wederspannich zijn, ende alsoo haer leven eyndighen ende sterven, hy wil haer hier na weder opwecken, daerom en laet dit niet uyt uwe ghedachten, maer vreest Godt die sal u de volheyt alles goets gheven. O ghy kinderen Adams, en siet ghy niet den Duyvel, die u int verderven heeft gebracht: Daerom als ghy bidt soo keeret aengesicht na den tempel, ende roept Godt aen met reynder herten: Mijdet allen overvloet in eten ende drincken, want Godt rekent het u toe tot sonde, oock als ghy rooft ende ongerechticheyt oeffent. Ick seynde mijnen boodtschapper tot u, die sal u mijn gheboden voor houden, ende wie den selven wederspreect, die sal met den helschen vyere ghestraft werden, maer wie Godt vreest die comt int Paradijs, ende tusschen die beyde is een middel plaetse, alwaer de ghene comen die tusschen de hope ende verwachtinge des Pararijs geleeft hebben.
Gheen booser mensche can daer ghevonden werden, als de ghene die daer seyt, dat God een medegeselle heeft, ende die hem teghen sijn geboden set. Alle die sijn gheboden ghehoorsamen die sal den Hemel gheopent werden, want een goet lant sal goede vruchten brengen, ende een boos lant boose vruchten.
Wy hebben van desen aen Noa bevolen, dat hy sijn volck soude aensegghen, maer een eenich God aen te bidden, maer een deel des volcks seyde: hy is in een groote openbare dwalinghe: doen antwoorde Noa, ende seyde haer uyt Gods bevel de waerheyt aen: ende als sy daer over ghestraft wierden, soo en souden zy haer niet laten duncken dat het wonder waer, ende boven dit alles soo en wilde hem het volck niet bekeeren noch boete doen, daerom is Noa alleen inde Arcke behouden, ende die andere sijn erbarmelijck versopen geworden.
Moses heeft oock nae veel ghedaene wonder wercken met Pharao ghesproken, ende sijn volck is behouden geworden, ende daer van ghecomen, maer als Pharao die selve naginck so is hy met de sijne in de zee versopen.
Wie den Prophete wil navolgen, die moet alle boose lusten ende gedachten van hem werpen, daerom alle de ghene die aen Godt gelooven sijn vrome lieden ende sullen daerom geloont werden,
Daer zijn sommighe lieden die maer ten deele en gelooven wat in desen boeck geschreven is, maer sommige niet, ende meynen dat Godt sulcks aen haer niet en sal straffen, maer sy bedrieghen seer haer selven, want alles wat in desen boec begrepen staet, dat is de waerheyt selve, ende alle overtreders sullen sonder eenighe ghenade int helsche vyer ghestooten werden.
Of schoon een Godtvreesende vanden Duyvel wert aengevochten, soo en can hy hem doch niet schaden, ende daerom als sy een wonder teecken van u begeren, soo segt dat ghy daer toe van Godt niet gesonden sijt, maer alleen tot dien eynde, om sijn geboden te verclaren ende uyt te legghen. Wanneer ghy den Alkoran