In Julij 1665 werd hij bij de Waalsche gemeente te Delft tot leeraar aangesteld. Gedurende zijn verblijf aldaar nam hij deel in den twist met Labadie, predikant der Waalsche gemeente te Middelburg. Na Labadies ontzetting van den dienst, bood de kerkeraad dier gemeente (1669) hem diens plaats aan.
Saurin sloeg dit beroep af, doch nam de uitnoodiging van den kerkenraad van Utrecht aan, om Wolzogen, naar Amsterdam vertrokken, op te volgen (1671). In Augustus 1673 begeerde hem de gemeente van Dordrecht te bezitten, doch hij bleef te Utrecht, waar hij veel verdriet had van Payen, die hem tot hulpprediker was toegevoegd. Deze wenschte zich van Saurin onafhankelijk te maken, weigerde, op diens verzoek, te prediken, en stelde zich met hem gelijk. Wel werd hij door den kerkenraad veroordeeld, doch hij wist zich door slinksche middelen in de gemeente staande te houden. In 1691 verklaarde Saurin zich tegen Jurieu, met wien hij vervolgens in een godgeleerden strijd trad, 't geen tot het schrijven van verscheiden twistschriften aan beide zijde aanleiding gaf. Op zijn terugreis van de synode te Kampen in September 1702, werd hij door een hevige ziekte aangetast, die hem op Zondag van Paschen 1703 in het graf sleepte, in het 64e jaar van zijn leven. Hij bleef ongehuwd. Chaufepié legt deze getuigenis van hem af: Mr. Saurin avoit un génie vaste et profond, un discernement exquis, le jugiment net et solide, l'imagination belle, la mémoire heureuse, une présence et une vivacité d'esprit admirable, il parloit facilement et bien, n'ayant jamais écrit ses sermons, qu'il meditait jusqu'aux termes’ etc.
Hij schreef:
Reflexions sur un Libelle intitulè Information pour Nosseigneurs les Etats, et Instruction sur ce qui s'est passé au Synode de Ziriczee: pour les Eglises qui doivent composer le synode de Breda. Utr. Impr. 1692.
Examen de la Théologie de Mr. Jurieu, ou l'on traite de plusieurs points très-importans de la Réligion Chrétienne, comme du Principe de la Foi, de l'idée de l'Eglise, de la justification tion, de l'efficace du Batême, de la Polygamie, de l'Amour du Prochain etc. Et ou l'on fait voir que la doctrine de Mr. Jurieu sur ces Articles est non seulement contraire à ceux des Eglises Reformées, mais aussi d'un très-dangereuse conséquence. La Haye 1694. 2 t. in 8o.
Hiertegen schreef Jurieu:
Défense de la Doctrine Universelle de l'Eglise et particulièrement de Calvin et des Réformés, sur le Principe et le Fondement de la Foi contre les imputations et les objections de Mr. Saurin. Divisée en trois Parties. Rott. 1695. 12o.
Suite de la Réponse de Mr. Jurieu, Idée des Sentimens de