[Richard van Orley]
ORLEY (Richard van), zoon van Pieter van Orley, een middelmatig landschapschilder, werd in 1652 te Brussel geboren. Hij beoefende reeds vroeg de kunst en overtrof weldra zijn vader en oom die beide zijne leermeesters waren. Hij bekwaamde zich vooral in het teekenen, legde zich aanvankelijk op het miniatuur schilderen toe, slaagde daar gelukkig in en begaf zich vervolgens tot het schilderen van historiële onderwerpen. Hij schilderde een menigte portretten en en zijne stijl in het historiële vak heeft zoovele gelijkenis met dien van Niccolo Poussin, dat men wanen zou dat hij zijn geheele leven in Italie heeft doorgebragt. Zijn achtergronden zijn met fraaije gebouwen en schoone perspectiven versierd en zijne figuren zóó geplaatst en gegraveerd dat zij aangenaam voor het oog zijn en duidelijk en zonder verwarring uitkomen. Het museum van Antwerpen bezit van hem slechts ééne schilderij, voorstellende de wederinkomst van paus Innocentius II te Rome in 1135, een stuk dat behoort tot een reeks door hem geschilderde stukken de historie van St. Norbertus voorstellende en afkomstig uit de abdij van Tongerloo. Zijne etsen zijn soms uitvoerig en met een vaste hand, als met de burin bewerkt. Kramm roemt o.a. een prent voor een tooneelspel, voorstellende Silvio doodt een groot wildzwijn, in tegenwoordigheid van Dorinde. Hij vervaardigde zes of zeven prenten van de twaalf voor de Perspectives des Ruines de la ville de Bruxelles, designées au naturel par Augustin Coppens 1695 in fol. obl., en een