[Dirk Maas]
MAAS (Dirk) werd in 1656 te Haarlem geboren, en ontving zijne eerste opleiding van Hendrik Mommers, die gemeenlijk Italiaansche groenmarkten schilderde, vervolgens oefende hij zich onder Nic. Berchem, en zou het verre in diens stijl hebben gebragt, zoo hij zich niet aan het paarden schilderen had gewijd, waarin hij zich Hugtenburg tot model stelde. Zijne jagten, paardenmarkten, schermutselingen en andere stukken, worden door liefhebbers onder de voortbrengsels van den tweeden en derden rang gesteld, en doorgaans voor f 100 verkocht. Tijdens de regering van Willem III, stak hij naar Engeland over, vond daar veel aanmoediging en schilderde onder anderen voor den graaf van Portland de slag bij de Boyne (11 Julij 1690), waarnaar hij een plaat in twee bladen etste, door Immerzeel zeldzaam genoemd, en bij Weigel op 30 Thlr. genoteerd. Tot zijne zeldzame etsen behoort een Rijder, die zijn paard naar de regterzijde traverseren laat, rakende met zijn karwats de linkerzijde, ook volgens Heller, le Manège, uit den tijd toen hij Hugtenburg's leerling was; volgens Nagler een landgezigt, zijnde een wagen met vier wielen, links twee paarden, zonder toom en Maria met het Kind en twee Engelen, in aqua forti, dat echter niet zijn, maar het werk van Pieter Maas is. Kramm vermeld nog een Ruiter, die zijn paard in de volte rijdt, waaruit blijkt, dat hij, behalve de ets- ook de mezzo-tint-kunst heeft beoefend.
Men heeft ook van hem een boekje, bevattende 12 stuks Soldaten in verschillende stellingen, ook met den titel: Soldats et Chevaux dessinez et gravez d'après nature, par Theodore Maas.
Zie, behalve Houbraken, van der Willigen, Immerzeel, Lev. en Werk. van Holl. en Vl. Schild. D. II. bl. 192; Kramm, Lev. en Werk. van Holl. en Vl. Schild. D. IV. bl. 1031; Weigel, Kunstlager, Catalog. No. 7276 en 17256.