Nieuws
De nieuwe titels van december 2021
Saul is een toneelstuk van de Antwerpse toneelschrijver en dichter Guilliam van Nieuwelandt (1584-1635) uit 1617. Met de toevoeging van dit stuk is het toneelwerk van Van Nieuwelandt in de DBNL compleet beschikbaar. Het werk van Van Nieuwelandt was in zijn tijd, aan het begin van de zeventiende eeuw, zeer populair. Later werd hij beschouwd als een tussenfiguur tussen rederijkerstoneel en classicisme.
Van de eveneens Antwerpse toneelschrijver Theodoor Rodenburg (1578-1644) wordt opnieuw werk toegevoegd, ditmaal deel 1, deel 2 en deel 3 van Keyser Otto den derden, en Galdrada: Bly-eynde-spel uit 1617. Rodenburgh stond in zijn tijd bekend om het spektakel in zijn stukken. Hij mengde er ook allerlei wetenschappelijke wetenswaardigheden doorheen. Zo ook in dit stuk, waarmee hij lering en vermaak bood.
De Vlaming Maurice Roelants (1895-1966) was een zeer invloedrijke schrijver in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Hij verzette zich tegen de Vlaamse boerenromans zoals die van Stijn Streuvels en stond mede aan de wieg van allerlei befaamde literaire tijdschriften, zoals ’t Fonteintje en Forum. In en buiten het Vlaams-Nederlandse blad Forum lag hij vaak in de clinch met de Nederlandse criticus Jan Greshoff - daarover gaat Bakkeleien met Jan Greshoff uit 1938. Over dat bakkeleien schreef Emiel Jan Janssen in Streven 5 (1937-1938): ‘Wanneer, op een stuurloos schip, twee stuurlui, omtrent hun bekwaamheid en doorzicht, elkander in 't haar vliegen, maar geen van beide grijpt de roerpen: dan is het schip er niet bij gebaat.’
Uit de kringen van een ander tijdschrift, namelijk het katholieke Dietsche Warande, was de prominente Vlaamse dichteres Hilda Ram (1858-1901) afkomstig. Haar lange gedicht Verhuizen uit 1888 noemde ze een ‘Landgedicht’. Het gedicht gaat over een verhuizing naar het platteland en over een liefdesverhaal aldaar.
Verder komen deze maand online: het pamflet Brieven van A. aan Z., dat vanwege de kritische inhoud binnen een week na publicatie verboden werd en waarvan uiteindelijk bleek dat Willem Bilderdijk de auteur is, het satirische Lofdicht aan de conferentie te Londen (onder pseudoniem Q.N.) en nog een pamflet, Een woord aan Diximus, van Johannes Kneppelhout, die ook schreef onder het pseudoniem ‘Klikspaan’.