Stichtelijcke bedenckinge, onledige ledigheyt, stichtelijcke tijt-kortinge
(1649)–Claes Jacobsz Wits– AuteursrechtvrijStem: Het Nachtegaeltjen kleyne,, Verheucht den &c.1. Komt laet ons vrolijck wesen,
In desen Nieuwe-Jaer,
Nu prijsen God te saem:
Want ons is opgeresen
Den Rechten Middelaer,
Onsen Heylandt bequaem:
Heyligh is sijnen Naem,
Die by ons komt
| |
[pagina 198]
| |
beneden
Uyt liefde openbaer
Om voor ons te vertreden
d'Oude Slangh, in 't Nieuwe-Jaer.
Heyligh is etc.
2.
Abraham van te vooren Heeft in den Geest ghesien
Dees' nieu-gheboren Heldt, Gods Sone uytverkooren,
Dus gingh hy hem verbli'en, Soo Christus heeft vertelt.
Godt heeft Abra'ham vermeldt, En Isaac, Jacob mede,
Hoe dat uyt haer geslacht Voort-komen soud' in vreden,
Den Messias hoogh gheacht.
3.
Godt gingh Jacob vertoonen, Daer hy te slapen lach.
Een droom seer wonderbaer, Hoe hy aen 's Hemels troon,
Een langhen Ladder sach, Tot aen de Aerde daer,
Op welcke openbaer, Op, ende neder ginghen
Gods Eng'len al ghelijck, Al figurelijcke dinghen,
Op ons Heylandts Koninghrijck.
4.
Simson seer sterck van krachten, Was oock een voorbeeldt klaer
Van Christo onsen Heer; Doen hy met grooter machten
Verbrack de Poorten swaer, En droegh de Deuren veer.
Soo heeft Christus ter ne'er Den Duyvel, Doot, vertreden
En maeckt sy ruym-baen, Op dat sijn Volck met vreden
Mach vry in Godts Rijck gaen.
| |
[pagina 199]
| |
5.
Het Paesch-Lam van te vooren, En oock de Roode Zee,
De Slanghe van Metael, De Arcke Godts verkooren,
Genaden-Stoel, oock me'e, d'Offerhanden al-te-mael,
En oock des Wets verhael, Die hebben 't Licht gewesen
Met Schaduwen bedeckt: Voor ons is dit Licht gheresen
Reyn, suyver, en onbevleckt.
6.
Esaias heeft beschreven, Van Christus openbaer,
Emmanuel bequaem, Sijn Doodt, Geboort', en Leven,
En bitt're Lijden swaer, En Heerlijckheyt te saem.
Michias heeft de Naem, En oock de plaets te vooren
Gebracht in 't openbaer, Hoe sy soud' zijn ghebooren
Tot Beth'lem in 't Nieuwe-Jaer.
* 7. *
ALs alle de Figuren Als Schaduwen voor he'en,
Dus waren voor-gegaen: Doen is ter goeder uren
Gods Sone hier bene'n By ons ghekomen aen,
Als 't ware Licht ter baen, Dat ons hier quam te lichten
In 't nare duyster dal, Om sijn Bruydt op te richten
Van haer seer bedroefden val.
8.
Ons is een Soon gegheven, Een Kindt is ons gebaert
(Van Maria een Maeght: Wiens Heerschappy verheven
Soo Esaias verklaert) Hy op sijn schoud'ren draeght.
Sijn Naem is Onvertsaeght, Raedt, Kracht, Helt, Eeuw'ghe Vader,
Vreden-Vorst, Emmanuel, Verlosser en Ontlader
Van het Gheest'lijck Israel.
9.
Denct, Mensche, hoe u Heere Hem dus vernedert heeft,
En werdt eens Menschen Kindt: Hy, die de Eng'len eeren
En alles 't leven geeft, Men daer in doecken bindt.
O Mensch ! dit wel versint: En wilt nu hier uyt leeren
Dat ghy nu u Oude aert Moet vernieuwen en verkeeren
Als Godts Kind'ren nieuws ghebaert.
| |
[pagina 200]
| |
10.
Van d'Hemelse Heyrscharen Is Godes lof vermelt,
Soo Lucas ons verklaert, Die dese blijde mare
De Herders op het veldt Eerst hebben openbaert,
Die van God (lief en waert) Na Beth'lem zyn gesonden
Daer sy 't Kindt vonden klaer In doeckjens slecht ghewonden,
In het saligh Nieuwe-Jaer.
11.
Uyt Oosten, Wijsen quamen Door 't leyden van een Ster
Met groote vlijtigheyt, Geschencken sy me'e namen
Uyt haren Landt seer verr', Seer gunstigh wel bereydt,
Om dees' God'lijck Majesteyt Te Off'ren na 't behooren,
Gout, Wieroock, Mirrhe klaer, Aen dien Koninck nieu-geboren,
In het saligh Nieuwe-Jaer.
12.
Laet ons nu danckbaer loven Ons' Heylandt wijdt vermaert,
Met een gemoedt oprecht: Den grooten Godt van boven
Die hem niet heeft gespaert, En wert een Mensche slecht,
En bleef oock Godt oprecht, Leed' armoed' hier beneden,
(O ! ware liefdens blijck) Om sijn dier-gekochte Leden
Heel te maecken eeuwigh rijck.
13.
Lof zy u, Godt den Vader, Die ons uyt liefde soet
U een'gen Sone gheeft; Lof Godt den Sone, Ontlader,
Die onsen schuldt vol-doet, Voor ons geleden heeft,
Dus den Ziel in vreden leeft, Door Godt Heyl'gen Geest herbooren,
Lof Drie-Eenigh God van al, Die ons gunstigh hebt verkooren
In u lief en waerd' ghetal.
Leeft met de menschen als gedurigh bemerckende dat Godt u siet. Bidt Godt gelijck of een yeder u verstonde. Doet niet dat ghy niet soudt willen dat Godt saghe. J. de la Montagne. |
|