| |
| |
[pagina t.o. 101]
[p. t.o. 101] | |
Als eenen Cijpressenboom. Eccl. c. 50. v. 11. LIBORIUS
| |
| |
| |
§. X.
Ende als eenen Cypressen-boom in de hooghde syn-selven op-heffende, doen hy nam dat kostelyck Kleedt der Glorien, ende ghekleedt worde met de vol-komentheydt der Krachte.
Eccles. 50. c. v. 11.
DOor desen Cypressen-boom wordt verstaen de ongheschentheydt ende onbederffelyckheydt van Simon, als Bonartius verhaelt: want desen Boom en vergaet noch door de wormen, noch door de langheyt van den tydt, &c.
Den ongheschonden en onbederffelycken Liborius wordt verheven in de hooghte, als hy door Godts ghehenghenisse aen-nemt het Kleedt der Glorien op den wegh naer Paderborn,
| |
| |
wanneer syne H. Reliquien van Mans vervoert zyn gheweest met alle eere ende solemniteyt; hy is weder ghekleedt gheweest met de volkomentheyt der krachte, wanneer die wondere daden door syne voor-sprake gheschiedt zyn, alwaer syn H. Lichaem is ghepasseert.
De Ghesanten dan van Paderborn in 't jaer 836. den 1. Mey zyn uyt de stadt Mans met de H. Reliquien vertrocken: de reyse is heel wonder gheweest, ende is langh om te verhalen, en kan ghelesen worden by Surium en Bollandum, waer uyt wy trecken eenighe wonderheden alleen, de welcke op den wegh zijn geschiet, ende waer-door onsen Cyressen-boom ghethoont heeft syne onbederffelycke glorie, ende volkomen macht: Voor eerst komende op eene plaetse Pontlieue ghenaemt, alwaer den H. Bertichrannus Bisschop (hy wordt gheviert 6. Iunii) een Hospitael hadde opgherecht, soo is de glorie van Liborius
| |
| |
verheven, door de on-voor-sienighe genesinge van eenen Man die stom en doof al syn leven lang hadde geweest: aldus Surius fol. 340. en Bollandus fol. 112. Van daer zyn sy ghekomen by een Kercke, om de ghedachtenisse van den H. Medardus seer vermaert, (ghemeynelyck ghenoemt S. Mars de la Briere) al-waer op den wegh eene Vrouwe van haer lang-durige sieckte subitelyck verlost wort: soo getuyght Surius ende Bollandus op het selfste bladt: daer naer komende te Conneray zyn sy seer beleefdelyck van het Collegie der Canonicken ontfanghen, stellende met eerbiedinge het heyligh Lichaem in de Kercke van den H. Symphorii, ofte ghelyck Surius seydt, Symphoriani Martelaer, (die gheviert wordt den 22. Augusti) hebben diën nacht daer blyven rusten: hier wort Liborius in de hooghte der Mirakelen weder op-gheheven, want ghelyck ons verhalen Surius fol. 341. en Bollandus fol. 113. door syne verdiensten | |
| |
wordt van den Duyvel verlost eene edele Vrouwe: hier magh ick roepen, ô H. Libori! hoe wonder is Godt in u, ende uwe macht hoe volmaeckt in Godt! want op de selve plaetse zyn ghenesen noch 17. andere Siecken, krancke ende ghebreckelycke Menschen, behalven dat Godt de glorie van desen Heylighen vermeerdert heeft door het gheven der ghesondtheydt aen eenen Gichtighen Mensch, die als eenen bol in een gewasschen, meer een monster, als eenen mensch ghelyck was: Voortsgaende aen de Kercke van S. Peeter sien sy eenen sekeren beseten Man, den welcken hun een stuck weeghs ghevolght hadde om-verre vallen, ende van den duyvel verlost worden, als hy ghetoont heeft, lovende synen Saligh-maker, ende danckende den grooten Liborium. De Gesanten hunnen wegh vervoorderende, zyn ghekomen met het H. Lichaem ontrent de Stadt die Chartres genoemt wordt, | |
| |
alwaer Bisschop was een Man ryp van jaren en verstandt, met name Bernuinus, desen hoorende dat dese H. Reliquien al-hier souden passeren, soo Surius ende Bollandus schryven, heeft sonder vertoeven met gheheel de H. Vergaderinge der Priesteren, ende alle syn volck in Processie-wys solemnelyck verciert hun te ghemoet ghegaen, verre buyten de Stadt, singende onder-weghen met groote devotie vele schoone Lof-sanghen en Gheestelycke Motetten, ende is soo ghetrocken dweers door de Stadt, in de welcke door alle het luyden van de Klocken van alle de Kercken, Kloosters, Capellen, eene groote blydtschap wirdt ghethoont, ende zyn soo ghekomen in 't Oratorie, in 't welcke ruste het weerdigh Lichaem van den H. Cheron, Apostel van Chartres, (die gheviert wordt den 16. Mey) gheleghen buyten de Stadts-muren: hier is onsen H. Cypressen-boom weder verhooght, want eene Vrouwe ofte | |
| |
Dochter krom wesende in alle hare lidtmaten, soo dat sy noyt hare kinne van hare knien heeft konnen aftrecken, &c. is ghesondt gheworden, ende daer-en-boven gheschieden al-hier Mirakelen in groote menighte.
Siet hier, Catholycken Leser, hoe dat het een oudt ghebruyck is van devotelyck met alle eerbiedinghe, met Lof-sanghen ende gheluydt der klocken de Heylighen Godts, ende hunne HH. Lichamen te ver-eeren: niet van eenighe jaren, maer van oudts, &c. Des anderen daeghs zyn de Gesanten van Paderborn recht ghetrocken naer Parys, den Bisschop met name Ercanradus, met alle syn Ghemeynte heeft hun teghen-ghegaen verre over de brugghe, ende dese H. Reliquien ontfangen met eene groote glorie in de Hooft-kercke, alwaer eene Vrouwe, stom, doof, en sinneloos van hare gheboorte af, onder de Hoogh-misse is ghenesen. 2. Da- | |
| |
ghen langh heeft den H. Liborius in de Kercke van Parys gherust: naer-der-handt vertreckende, zyn ghekomen ontrent eene plaetse den Martelaren-bergh, genaemt in 't fransch Mont-Martyre, nevens de Kercke ende het Klooster van den H. Bisschop ende Martelaer Dionysius (die gheviert wort den 9. October) een plaetse seer vermaerdt, alwaer den grooten Ignatius de Loyola, Fondateur van die kloeckelyck stryden voor de H. Kercke, onder den Standaert van den H. Naem JESUS, de Fondementen heeft gheleydt van syne vermaerde Societeyt, hier wordt wederom verklaert de Volmaecktheydt van de kracht van den H. Liborius, want eenen Knecht van syn gheboorte af stom ende doof is geheel ghenesen, als getuyght Surius fol. 342.
Daer-naer (want sy spoeyden om met alle neerstigheydt hunne reyse te volbrenghen) zyn sy ghekomen in ons Neder-landt, by een plaetse als- | |
| |
dan Gebalhoha ghenaemt. Hier en is niet minder gheweest syne Glorie: want siet Godt heeft willen toonen hoe hy desen H. Cypressen-boom heeft verheven: want Surius, op de ghemelde plaetse, die seydt aldus: te weten, ghelyck op alle andere plaetsen gheloont was gheweest de devotie, soo is hier de hertneckigheydt van sommighe ghestraft gheweest. 't Ghebeurde dat-men ievers een kleyn Rivierken over moest: daer komt verschil tusschen de Draghers van 't H. Lichaem: de vier achtersten die willen recht-deur gaen en passeren dweers-door den vloedt; de vier voorste, gheensints, maer willen elders de brugghe soecken, en soo passeren, vreesende oock in sulcken treffelycke occasie van ghedienstigheydt tot de Heylighen hunne schoenen wat nat te maken. Wat isser ghebeurt? sy vinden ievers een brugge, en meynen de H. Reliquien over-te-draghen: ende siet, als sy in 't midden zyn, | |
| |
daer breckt de brugghe in stucken, en al de ghene, die van te-voren hadden vermydt gheweest hunne schoenen ofte voeten wat nat te maken, zyn van-boven neder-ghevallen tot den hals toe in 't water, niemandt nochtans en is verdroncken ofte ghequetst gheweest: sonder twyffel om de verdiensten van den H. Liborius, wiëns H. Reliquien sy ghedraghen hadden. Maer dit is boven-maten wonder, dat de schrage, op de welcke de H. Lidtmaten gedragen wirden, ende onder de welcke die vier steghe draghers gevallen waren, langhs dien kant heel onberoerelyck tusschen hemel en aerde heeft blyven hanghen in de locht, totter tydt toe, datter andere hebbe konnen aen-komen, de welcke haer op-nemende souden naer den vloedt wederom draghen, &c. Aen-siet, ende leeft dit Spotter der Heylighen: bemerckt dit, die soo kleyn acht de heylighe Reliquien ende Belden van Godts Vrinden: dan | |
| |
laet ons samen met de H. Reliquien voordt-loopen naer Bauvais de outste Stadt van Henegouw: hier wederom eene Vrouwe van den duyvel verlost, ende dese Bavais haer Vader-lant verlatende, heeft haer toe-ghe-eyghent tot dienst van den H. Liborius. Den wegh vervoorderende de Ghesanten, wirden oock seer vermenighvuldight de Mirakelen: sy komen ontrent den Rhyn, siet hier droefheydt voor die van Vranckryck desen Kostelycken Schat verlatende, blydtschap voor die van Westphalen den selfsten ontfanghende: ick late dese Beschryvinghe van desen droevighen Adieu achter. Om kort dan te maken: eene menighte komt de H. Reliquien tegen, ende terstondt de Misse gheschiedt zynde in een plat Veldt, wordender 5. Persoonen seffens subitelyck verlost van verscheyde kranckheden: terwylen dat dese dinghen gheschieden, soo isser een wonder sake gheschiedt tot Paderborn in Stadt onder de Hoog- | |
| |
Misse in de Cathedrale Kercke, een kleyn Kindt van de selfste Parochie stom en doof gheboren, begint te spreken, roept klaer uyt in de teghenwoordigheydt van Gheestelycke ende Wereldtlycke, segghende met bescheedelycke woorden: dat het eerweerdigh ende H. Lichaem van den lang-ghewenschten Patroon naer by is: hoort, Catholycken Leser, wat hier ghebeurt is: men heeft het Kindt ghelooft, ende terstondt groote bereydinghe ghedaen om het H. Lichaem met alle Solemniteyt, pracht en magnificentie in-te-halen: de gheheele Clergie, (uyt-ghenomen den Bisschop, den welcken te Hove met den Keyser belet was) verciert met alle de beste Ornamenten van de Kercke, heeft in forme van Processie hun te ghemoet ghegaen, ende met alle Godvruchtigheydt ontfanghen: ende de eerbiedinghe tot de H. Reliquien en is niet minder gheweest terstondt binnen Paderborn, als van te-voren tot | |
| |
Mans: In 't jaer dan 836. in 't 24. jaer van 't Keyser-ryck van Ludovicus Pius de 14. indictie: 28. Mey wesende den H. Sinxen-dagh (alsoo het Paesschen gheweest hadde den 16. April) onder den Bisschop Baduradus, zyn de H. Reliquien gheluckighlyck in de Kercke gebroght ende gestelt op de plaetse, op de welcke sy moesten gheviert worden: de principaelste Ghesanten de welcke dese H. Reliquien besorght ende over-ghebroght hebben, zyn dese gheweest, te weten: Folidagus, Baduradus, Mernuephus Archidiaken, Adelbertus Priester, Aldricus Diaken, ende Drudellinus Subdiaken, al-te-mael Mannen doorluchtigh in volmaecktheyt ende heyligheydt des levens: voorders met die groote godtvruchtigheydt ende vlytigheydt, als den Heyligen Liborius tot Paderborn eerst-mael is in-ghebroght, met de selfste is hy naermaels altydt ghe-eert ende aen-gheroepen gheweest: Synen H. Naem | |
| |
is op alle plaetsen seer groot geacht: Boven de Cathedrale Kercke, de welcke hem toe-ghe-eyghent is, soo zynder noch andere verscheyde Capellen ende Autaren tot synder eere op-gherecht ende ghewydt: alwaer dat daghelycks vele Mirakelen zyn gheschiedt, ende noch gheschieden: Het gheheel jaer door is daer eene groote beganghenisse, besonderlyck als dese H. Reliquien worden om-ghedraghen, te weten den 28. Mey, ende 23. Julii: Aenmerckt ô Mensch, door dese groote menighte van dese wondere Mirakelen op dese Reyse, hoe groot dat gheacht is gheweest, ende noch is, diën on-bederffelycken Cypressen-boom den H. Liborius, ende bidt hem dat uwe zielen on-gheschendt magh verheven worden in 't eeuwigh Paradys.
|
|