Drie eeuwen vaderlandsche geschied-uitbeelding, 1500-1800(1952)–H. van de Waal– Auteursrecht onbekendEen iconologische studie Inhoudsopgave Deel I Voorbericht Inleiding I. De uitbeelding van de historische gebeurtenis II. Verband tusschen geschiedschrijving en christelijke typologie III. De behandeling van historische onderwerpen door de kunst volgens de kunstleer der Renaissance IV. Historische elementen in onze 16de en 17de eeuwsche kunst V. Niet-historische of niet-nationale elementen in de vaderlandsche geschied-uitbeelding VI. De eerste pogingen tot uitbeelden van het verleden VII. Het verleden als primitief tijdvak VIII. Het verleden als heroïsch tijdvak IX. Pseudo-historische afbeeldingen. Summary Part one Part two Captions to illustrations within the text (vol. I) Captions to plates (vol II, p. 185) seqq.) Deel II Noten en registers Instructions for the use of notes and indexes Notes and indexes Registers Chronologisch register Geografisch register Register bijbelsche oudheid en christendom Register klassieke oudheid Register Germaansche oudheid Algemeen register Afbeeldingen Geschied-uitbeelding der Romantiek Geschied-uitbeelding der Renaissance Het alledaagsche als symbool - vermijding van directheid Vermenging van fantasie en werkelijkheid Invloed der typologische geschied-beschouwing Tijdgenooten vergeleken bij soortgelijke figuren der klassieke oudheid De contemporaine geschiedenis als openbaring Kunstwerken ter herinnering aan privileges, wapen-verleeningen e.d. Stamboomen Stamreeksen Archaeologische voorbeelden: de zuil van Trajanus Archaelogische voorbeelden en exotische invloeden: de Suevenknoop Verkeerd begrepen archaeologische voorbeelden Het historische costuum Het historische costuum: de hennin Kennis van oude bouw- en schriftvormen Primitieve culturen: ontstaan der eerste beschaving volgens de bijbel Primitieve culturen: ontstaan der eerste beschaving volgens de opvattingen van Vitruvius Primitieve culturen: uitbeelding van bijbelsche onderwerpen onder invloed van Vitruvius Primitieve culturen: vermenging van bijbelsche en klassieke tradities Primitieve culturen: Kain de eerste stedenstichter Gestalten in dierenhuiden: Hercules Gestalten in dierenhuiden Gestalten in dierenhuiden: de legendarische wildeman Belangstelling voor exotische onderwerpen Vermenging van exotisch en historisch primitivisme De duivel: laat-middeleeuwsche en 17de-eeuwsche traditie De heros volgens klassiek voorbeeld De klassieke heros en die der renaissance De heros, vrij naar klassiek voorbeeld De heros der renaissance: vrije fantasieën De heros der XVIIde eeuw: vrije fantasieën Heroïsche actie: de strijd op de brug Heroïsche situaties: onderhandeling op een afgebroken brug Een heroïsch motief en zijn verval in de XVIIIde eeuw XVIde eeuwsche illustraties XVIde eeuwsche geschied-illustraties Invloed der XVIde eeuwsche illustraties XVIde eeuwsche illustraties: oorsprong en invloed Invloed der XVIde eeuwsche illustraties Het idyllisch-primitieve Het oudste vaderlandsche verleden volgens Ortelius (1594 en 1596) Het oudste vaderlandsche verleden volgens Ortelius (1596) en Montanus (1617) Het oudste vaderlandsche verleden volgens Ortelius (1596) Het oudste vaderlandsche verleden volgens Montanus (1617) De Germaansche oudheid volgens Cluverius (1616) Invloed van Cluverius ‘De Germania Antiqua’ Invloed van Cluverius XVIIIde-eeuwsche uitbeeldingen betreffende de Germaansche oudheid De Germaansche oudheid volgens de ‘antiquitates Germanicae’ (1714) XVIIIde-eeuwsche uitbeeldingen betreffende de Germaansche oudheid De opstand van Claudius Civilis Heroïsche vormen bij Rembrandt en bij zijn tijdgenooten De opstand van Claudius Civilis Invloed van Tempesta op Rembrandt Pseudo-historische afbeeldingen: latere omdoopingen Afbeeldingen van pseudo-historische feiten Daden der kruisvaarders (Italie en Nederland) Afbeeldingen van pseudo-historische feiten