Weergaloos
(1968)–Simon Vinkenoog– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 457]
| |
21. De Dans van het LevenRené Alleau: De TraditieHet gebouw van de occulte wetenschappen lijkt op een volgens verschillende bouwstijlen vervaardigd monument. Op de drie antieke grondslagen, de magie, de alchemie en de astrologie, verrijst de heterogene bovenbouw van het moderne ‘occultisme’, dat weliswaar van enig belang is voor het ontleden van de mythen der hedendaagse samenleving, maar dat geen enkel verband houdt met de algemene geschiedenis van de wetenschappen. (...) Het is van belang de drie hoofdfundamenten die de grondslag vormen van deze toren van Babel van het stof der eeuwen te bevrijden om een inzicht te krijgen in het wetenschappelijk denken en de wijze van experimenteren in de oudheid. (...) Ongetwijfeld moet men er zich allereerst voor wachten deze wetenschappelijke onderzoekingen te verwarren met de curiositeiten van het pseudowetenschappelijke ‘occultisme’. Het verdient dan ook de voorkeur het gebruik van de misleidende uitdrukking ‘occulte wetenschappen’ te vermijden. De magie, de alchemie en de astrologie zijn traditionele wetenschappen, in de zuivere betekenis van het woord, waarvan de filosoof René Guénon in zijn werken de definitie heeft gegeven. Teneinde ieder misverstand aangaande deze wetenschappen uit de weg te ruimen zullen wij in het kort de essentiële eigenschappen samenvatten, die hen onderscheiden van de hedendaagse inzichten op wetenschappelijk gebied. Bij traditionele wetenschappen is de gevoelsfactor nooit gescheiden van het proces dat bij de onderzoeker plaatsvindt als hij tracht de waargenomen verschijnselen te verwerken. Integendeel, zij bundelen gevoel en verstand tot een onverbrekelijke eenheid samen in het intuïtief aanschouwen van symbolen, die betrekking hebben zowel op | |
[pagina 458]
| |
een deductief, volgens de wetten van overeenstemming opgebouwd betoog, als op rituele verrichtingen. Zo hebben we dus te maken met wetenschappen die besloten liggen in de natuur zelf zoals de menselijke geest haar waarneemt volgens het aloude grondpatroon van aan de ervaring ontleende motieven, en niet zoals de menselijke rede haar, uitgaande van het objectief ervaren der verschijnselen, verstandelijk beschouwt. Dit betekent geenszins dat de traditionele wetenschappen volstrekt subjectief zouden zijn, want de structuur van de menselijke geest bezit reeds van nature een zekere mate van universele objectiviteit en van werkelijkheidszin. (...) Het is de innerlijke en indirecte ervaring van de verschijnselen die de intuïtief gevoelde samenhang tussen de traditionele wetenschappen verzekert. In dit licht bezien is deze oeroude wetenschap natuurlijk ontoegankelijk voor de positiefanalytische kritiek en voor onze verstandelijke normen.’
Ga naar margenoot+ dans
Uit de inleiding tot René Alleau's geschiedenis van het occultisme, reeks kennis en vernuft, Scheltema & Holkema, Amsterdam 1967. Ruim geïllustreerd. f 14,50. 112 pagina's. Zwitserse Monotype Univers Light Druk. Stoned. Alleau is ook de auteur van een deel ‘De la nature des symboles’ in een serie Symboles, Flammarion Parijs 1958, waarnaar verwezen. Andere titels in deze reeks La Mandragore van Albert-Marie Schmidt, en Le Signe Sacré - essai sur le sacrément comme signal et information de Dieu, door Bernard Morel.
Ga naar margenoot+ dans Not poppy nor mandragora
Nor all the drowsy syrups of the world,
Shall ever medicine thee to that sweet sleep...
Othello.
| |
[pagina 459]
| |
Dudaïm in het Oude Testament; de vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad, het vlees van God voor de eerste christenen die de religieuse extase kennen, alraune bij Hanns Heinz Ewers, Ginseng in China, Genesis 30:14-15 - de met wijn gemengde liefdesappel door orakelpriesteressen gedronken om in trance profetieën te kunnen fluisteren.
A is for Apple. The Fool.
‘The ride on the Witches-Sabbath to the Dark Tower where we meet only ourselves, ourselves, ourselves.’ Dag Hammarskjöld: markings, Faber, Auden-vertaling 1964.
Le Sabbat a-t-il existé? Ouvrage illustré de 82 gravures, het elfde deel van een serie Moeurs intimes du Passé, 1935. Sterrenregens, stenenregens, kruisregens. A hard rain's gonna fall...
|