Arnold Toynbee: de solidaire mens
De Westerse beschaving kan het lot van Babylon en Rome ontgaan, gelooft Toynbee, als de volkeren in het Westen zijn these aanvaarden dat ‘onze keus zal zijn niet tussen een hele wereld en een verscheurde wereld, maar tussen éen wereld en geen wereld.’
Hij profeteert ‘dat het menselijke ras het leven en het goede zal kiezen, en niet de dood en het kwaad.
Daarom geloof ik in de imminende van éen wereld, en ik geloof dat in de 21e eeuw het menselijk leven opnieuw een eenheid zal zijn in al zijn aspecten en activiteiten.’
playboy: Eens beschreef u een ogenblik in uw vroege jeugd dat u door een straat in Londen liep en opeens vond u uzelf' in verbinding (communion) niet alleen met deze of die episode in de geschiedenis maar met alles dat geweest was en zou komen... bewust (aware) van de voorbijgang (passage) van de geschiedenis die door mij heen vloeide in een machtige stroom, en van mijn eigen leven opwelde als een golf op de vloeiing van dit uitgestrekte getij.’
Zoudt u ons meer over deze ervaring kunnen vertellen?
Toynbee: Wat ik op dat ogenblik beleefde was iets dat ik, neem ik aan, nooit daarvoor of sindsdien heb beleefd. Op dat ogenblik voelde het - hoe zal ik het zeggen? - alsof de muren van mijn ego ineenstortten, alsof ik solidair, identiek, verenigd was met het heelal als een geheel. Ik denk dat dit moeilijk te begrijpen is voor iemand die in onze moderne Westerse kultuur is opgegroeid, omdat onze kultuur het individu en het individuele bewustzijn benadrukt, individuele vrijheid, individuele verantwoor-