standvastige tempo verschaft die naar het doel kunnen leiden. Hoewel Baba de mogelijkheid niet ontkent van het boeken van vooruitgang zonder zulk een gids, maakt hij duidelijk dat het pad zwanger gaat van bijna onoverkomelijke problemen.’
Ivy Oneita Duce & Don E. Stevens, Editors van Meher Baba's Discourses (Vol. III, 1967) uitgegeven door Sufism Reoriented Inc., 1290 Sutter Street, San Francisco, Calif. 94109, USA, een driedelige uitgave van de tussen 1938 en 1954 in India uitgegeven vijf delen met discourses.
In een klassiek later boek God Speaks (Dodd, Mead and Co., New York, 1955) - dat ik zal trachten te bemachtigen voor de follow-up van de in dit boek aangegeven informatie-terreinen - geeft Meher Baba ‘in detail het verticale systeem van God, Zijn wil Zichzelf bewust te kennen, en het doel van de Schepping in die wil-tot-bewustzijn.’
Meher Baba, die vanaf 10 juli 1925 heeft gezwegen, werd 25 februari 1894 als Merwan Sheriar Irani geboren in Poona, India, als zoon van een Godzoekende man van Perzische afkomst. Op zijn 18e, als eerste jaars leerling van Poona's Deccan College ontmoette hij de oude Moslemheilige Hazrat Babajan, een van de vijf Perfect Masters van die tijd. Tot haar aangetrokken, bezocht hij haar van tijd tot tijd, op een dag kuste ze hem op het voorhoofd en openbaarde hem zijn staat van God-verwerkelijking.
‘At first Merwan was dazed’ maar langzamerhand keerde het focus van zijn bewustzijn genoegzaam terug tot zijn omgeving om hem te leiden naar de Qutub-i-Irshad, Sai Baba, die hem op zijn beurt naar een andere Perfect Master stuurde, de Hindoe-heilige Upasni Maharaj, van Sakori - waar deze Merwan's Gods-bewustzijn zeven jaar lang integreerde met het bewustzijn van de mundane wereld, hem voorbereidende op zijn rol als Avatar of the Age. Hij begon deze missie in