De historie van Belgis
(1829)–Marcus van Vaernewyck– Auteursrechtvrij
[pagina 117]
| |
by den brusselschen schilder Jan Millet geplaetst. Vervolgens begaf hy zig naer Parys, alwaer hy eenigen tyd de lessen van Charles van Loo bywoonde. In het jaer 1757 ging by naer Roomen, alwaer den saxischen schilder Antone Raphaël Mengs hem onder zyne leerlingen aenveirde. Hy behaelde twee mael den eersten prys in de academie van S. Lucas tot Roomen. Zynen meester ten jaere 1761 in het hof van Madrid geroepen zynde, bewoog zulks hem in de Nederlanden terug te keeren. Hy zette zig tot Brussel neder, alwaer hy vele portretten en verscheyde autaer-tafereelen verveirdigt heeft; hy heeft ook somtyds wel eenige stukken op den ezel, in den smaek der gene van Teniers geschildert. Spruyt wierd den 16 mey 1770, by het vernieuwen der academie van teeken- en schilderkonst tot Gend, naer de dood van deszelfs stigter Marissal, tot eersten loontrekkenden professor of leermeester der figure benoemt en stierf tot Gend den 5 mey 1801. Spruyt heeft naer Rubens gegraveert en is den schryver der Konstlievende Mongelingen, uytgegeven door de koninglyke academie van tecken-, schilder- en bouwkunde binnen Gend, gedrukt by P. de Goesin-Verhaeghe, in 1794, in-8.o. Toen het nederlandsch gouvernement, uyt eygene beweging maetregelen gebruykende om de konsten te bevoordeeligen en voor de leerlingen der academie eenen uytkip van meester-stukken tot voorbeelden te behouden, den 3 september 1777 het magistraet der stad Gend gelastte eene nauwkeurige beschryving van alle de tafereelen, aen doode handen behoorende, te doen maeken en naer Brussel te zenden, wierd deze taek aen Spruyt toevertrouwt, die zig daer van met eer kwytte, en de door hem opgestelde beschryving wierd den 9 juny 1778 aen het gouvernement ingezonden. Spruyt had eenen zoon, Karel Spruyt genoemt, die hy in zyn vak onderwezen heeft en die eenen verdienstelyken schilder is geweest. |
|