[Nicolaes de Liemaecker]
LIEMAECKER (NICOLAES DE), meer bekend onder den naem van Rooso, wierd in het jaer 1575 geboren en, nog zeer jong zynde, tot Antwerpen besteed by Marcus Gueraert, goeden historie-schilder, die hem de beginselen van zyne konst leerde, en wiens dood hem vele ongerustheyd over zynen voortgang baerde, toen hy dit verlies vergoedde met lessen van Octavius van Veen of Ottovenius te nemen, die voor hem eene genegentheyd had, welke daer naer de oorzaek van zyne fortuyn is geweest. De school van Ottovenius was alsdan de voornaemste van geheel Vlaenderen en het grootste deel der konstoeffenaeren die in de zelve gestudeert hebben zyn groote meesters geworden. Rubens was van dit getal en zyne vriendschap, als ook de lessen van Ottovenius, maekten van den jongen Liemaecker eenen weirdigen konstgenoot van den eerstgenoemden en eenen der beste discipels van den laestgenoemden. Naer vele jaeren in de school van Ottovenius overgebragt en den naem van goeden schilder verdient te hebben, wierd hy door zynen meester met eenen aenbevelings-brief naer den prins-bisschop van Paderborn, in Westphalen, gezonden alwaer hy wel ontfangen en door den vorst en zyne bezonderste hovelingen in het werk gestelt wierd. Men was verwondert over zyne begaefdheyd en hy wierd met eer en gunsten overlaeden, maer door eene landziekte overvallen zynde, welke voor zyn leven deed vreezen, verliet hy, zoo haest hy op de beterzyde was, het hof van Paderborn, om de locht zynder geborte-stad te gaen scheppen, en zette hy zig binnen Gend neder, alwaer hy sedert is blyven werken en vele schoone schilderyen heeft gemaekt. Rubens, van Ryssel wederkeerende, alwaer hy het autaer-stuk van S. Catharina geschildert had, wierd door den eed van het hoofd-gilde van S. Michiel tot Gend verzogt om in het snywerk van deszelfs autaer, in de S. Michiels-kapel in S. Nicolaeskerk, eene schildery te maeken, den val der Engelen verbeeldende, waer op hy hun aenraedde het penceel van Roose te gebruyken, hun zeggende: mynheeren, als men eene zoo schoone roos bezit, kan men vremde bloemen wel missen. Dien lof van eenen zoo grooten schilder is verrechtveirdigt door de werken welke Roose ons agtergelaeten heeft. Hy maekte de schildery, waer van Rubens de verveirdiging geweygert had, welke als een van zyne meesterstukken aeuzien word en in geene deelen aen de schoonste van zynen besten tyd hoeft te moeten wyken. Roose heeft geschildert: in de hoofdkerk van S. Baefs het gewelfsel der kapel van S. Aubertus of Bisschops-kapel en het autaer-stuk der kapel van O.L. V. ter Zwaluwe, verbeeldende de Moeder Gods met het kindeken Jesus, in eene glorie omringelt met Heylige; in de parochiaele kerk van S. Nicolaes, behalve de reeds vermelde schildery, den gekwetsten Samaritaen, eene fraeye en in den italiaenschen trand geschilderde saemenstelling, welke aen de chirurgieus-kapel tot autaer-stuk dient, en de Wyding van den H. Nicolaus, bisschop van Myra, een stuk het welk den hoogen antaer verciert en onder de beste schilderyen van dezen schilder uytmunt, het is eene groote saemenstelling, vol kragt en uytdrukking, van een schoon coloriet en van een aengenaem uytwerksel, welke de schilderwyze van Titianus herinnert; in de parochiaele kerk van S. Jacobs, het autaer-stuk der kuypers-kapel; in de parochiaele kerk van H. Kerst, boven