zoude geven en regt doen, aen welke plaets men den naem van Phoranum gaf.
Ten zelven tyde hadden die van Arcadien eene zonderlinge agting voor Prometheüs, eenen man van groot begryp en scherpzinnigheyd, den eersten die menschen-beelden van aerde maekte en de zelve dede bewegen, even als of zy eenen levenden geest gehad hadden. Hy was ook den eersten die uyt eenen key vuer verzinde te slaen, (dog al zeggen wy vuer uyt den key slaen, het vuer komt nogtans geenzins uyt den key, nog uyt het stael, maer de lugt, die in het slaen tusschen twee zoo harde dingen geperst word, ontsteekt alsdan in haer zelven, gelyk de natuerkundige wel weten.) Voorders heeft hy het gebruyk der ringen of vingerlingen uytgevonden, en geleerd de zelve aen den vierden vinger te draegen, om dat in dezen eene ader ligt die tot aen het herte gaet. Aengaende de ringen hadden de Romeynen eene wet, die behelsde, dat de vrye en borgerlyke lieden goude, hunne kinderen zilvere en de slaeven niet dan yzere mogten draegen. Alsdan leefde ook Atlas, eenen reuze en beroemden sterrekundigen, van den welken men zeyde (om dat hy in deze konst zoodaenig ervaeren was) dat hy den hemel op zyne schouders droeg. Hy wierd ook van vele voor eenen god gehouden, daer is in Moorenland eenen hoogen berg die zynen naem nog voerd.
Op dezen tyd hebben gebloeyd de patriarchen Isaac en Jacob, van de welke het H. Schrift de gedagtenis houd. Aen deze zyn de engelen des hemels menigmael verschenen, gelyk ook aen Abraham, op dat de godzalige menschen niet zouden misleyd geworden zyn door de listigheden der afgoderye, die alsdan op de weireld grootelyks in zwang was.
De afgoderye heeft haeren oorsprong genomen uyt de zes volgende oorzaeken. Ten eersten, uyt de genegendheyd der kinderen tot hunne afgestorvene ouders; als die van Ninus tot zynen vader Belus. Ten tweeden, uyt de vreeze der onderdae-