De evangelische triumph-wagen, by de welke de treffelijke daden des koninkx der glorie
(1654)–Jacob Rosant– AuteursrechtvrijWys: Den rooden Saul.Een groote schaer was in een huys geraekt
Daer Iesus was, daer quam ook een beseten,
Die blint, en stom van Satan was gemaekt,
En Iesus heeft den Duyvel uyt-gesmeeten,
En wegh gejaeght, soo dat den man genas
Van stonden aen, en kreegh weerom sijn sprake,
En sijn gesicht, soo dat verwondert was
De heele schaer van deese wonder-sake.
2. Dus seyden sy, of dit is Davids Kindt?
Sy waren seer verbaest, maer sijn geslaghte
Die seyden, hy te rasen al begint,
Waerom dat sy hem vast te houden daghte.
Den Pharisee die seyde, door virtuyt
Van Belsebub, die is den groote Vorste
Der Duyvelen, werpt hy de Duyvels uyt.
Maer Iesus seydt, hoe of d'een Duyvel kan
Den anderen verjagen, of verdrijven,
Als 't Rijk verdeelt, verwoest sy selven dan:
Een Stadt of Huys en kan niet staende blijven
| |
[pagina 160]
| |
Dat is verdeelt, rasch val het al gelijk,
Is 't sake dat den een Satan den ander
Verdrijven wil, soo valt om-veer sijn Rijk;
Want 't is verdeelt met scheur onder elkander.
4. Hoe, seght ghy dan dat ik de Duyvels jaegh,
Door Belsebub verdrijve: maer is 't saken
Dat ik soo doe, uw kinderen, ik vraegh,
Door welke kraght dat sy-lieden ook maken
Dat vlughten gaen de Duyvels, daerom sy
Nogh sullen sijn uw' Reghters; maer is 't saken
Ik door Goodts Geest het doe, soo weet dan vry,
Dat Goodes Rijk u-lieden komt te naken.
5. Maer seght togh eens, hoe dat men komen kan
In iemants huys die sterk is, en roof halen,
Ten sy men eerst vast bindt den sterken Man,
Soo langh den Heldt gewapent sijne Salen
Bewaert, soo is al sijn besit in vreed':
Maer als hem komt een sterker te verwinnen,
Neemt sijn geweyr, en al sijn rijkdom meed',
En deylt den buyt, de welk hy vindt daer binnen.
6. Die niet en is met mijn, is tegens mijn,
En hy verstroyt die met mijn niet wil garen,
Voor alle sond' vergeevinge sal sijn,
Ook lasteringh tegens Goods Soon: maer sparen
En sal Godt niet die d'Heyligh Geeste Goodts
Gelastert heeft, voor die is geen genade,
Nogh in dees Eeuw', nogh na de uur des doodts.
Sy seyden, dat hy in hem hadt den quade.
7. Is een boom goet, sijn vruchte is ook goet;
Is een boom quaet, sijn vruchte quaet sal weesen;
Want uyt de vrucht men den boom kennen moet.
Gy slangh-gebroet, vol boosheydt, sonder vreesen,
Hoe sou het sijn dat gy eens een goedt woordt
Moght spreken, want uyt 's harten volligheede
So spreekt den mont, den quaden quaet brengt voort,
Uyt sijnen schat den goeden brenght goe' reede.
| |
[pagina 161]
| |
8. In 's oordeels-dagh, dit naerstelijk aenhoort,
Den mensche van elk yl woordt dat hy spreeke
Sal geeven reed', want na uw' eygen woort
Uw vonnis, of uw reght, sal sijn gestreeke.
O Iesu, die door 's Heylighs Geestes kraght
De Duyvelen verdrijft, wilt ons ook gunnen
De vroomigheydt, dat wy door uwe maght
Van siel en lijf haar ook verjagen kunnen.
|
|