| |
| |
| |
Revolver
Uitgever: Gerd Segers, Groenendaallaan 300, 2030 Antwerpen
Jrg. IIGa naar voetnoot1, |
nr. 5/6: |
winter-lente 1970, 48 pp. |
|
ondertitel: Tijdschrift voor hedendaagse poëzie |
Jrg. III, |
aflevering 1: |
28/11/70 |
|
ondertitel: Periodiek rondom de werkelijkheid (een fusie van Revolver en Ruimten) |
| |
I. Poëzie
ROGGEMAN, Willem M.
[Gedichten], II, 5-6, pp. 34-37
Een nacht zonder naam (uit: Tekstueel): ‘Veel later pas’ p. 34 |
Februari in kaart gebracht: ‘Wie wil dit nog geloven’ p. 35 |
Lof van de metafoor: ‘Geblinddoekt, de liefde vlucht’ p. 36 |
Toonloos, bijna: ‘Het werd alles reeds eerder gezegd’ p. 37 |
|
|
Lawrence Ferlinghetti, Autobiografie. Vertaald door Willem M. Roggeman, II, 5-6, pp. 39-47 |
|
|
SEGERS, Gerd
[Gedichten], II, 5-6, pp. 24-28
Mag ik bij je komen?: ‘je ging als naar je eerste’ p. 24 |
Een bleke old shatterhand, ja het lezen stond je naar het leven: ‘elke avond zag ik je’ p. 25 |
Hey man: ‘aaiend langs het leven’ p. 26 |
She's leaving home: ‘ik pikte haar op in de regen’ p. 27 |
Amsterdam: ‘wolken pissen in de grachten: boten’ p. 28 |
|
|
| |
IV. Kritische bijdragen
SEGERS, Gerd
Roger Wouters, II, 5-6, pp. 29-32
Met een portret (p. 29) en 5 verzen uit Irène van Kerckhovens Het blauwe nekvel van de nacht; |
2 illustraties: Maurice de visser (1968), p. 30 |
Lucienne en haar zwangerschap (fragment) (1969), p. 31 |
|
|
|
WILLAERT, Robrecht
Hedendaagse Italiaanse avant-garde. Bij wijze van inleiding, II, 5-6, pp. 2-5
Over de dichters die men onder de benaming ‘I novissimi’ rangschikt |
|
|
| |
| |
Antonio Porta, p. 6
gedicht in vertaling: In re, p. 7 |
|
|
Nanni Balestrini, p. 8
gedicht in vertaling: Lichamen in beweging, en lichamen in evenwicht, p. 9 |
|
|
Elio Pagliarani, p. 10
gedicht in vertaling: Zondag, pp. 11-12 |
|
|
Edoarda Sanguineti. Interview, pp. 15-22
gedicht in vertaling: Alphabetum, pp. 13-14 |
|
|
De eerste aflevering van jrg. III bestaat uit 17 kaarten, elk met een notitie over het Nieuw Realisme. Visualisatie: François de Bauw (= kaart 1)
CONINCK, Herman de
Notitie 2: ‘het nieuw realisme zou ik gewoon zien als konsumptiepoëzie’ |
|
|
DEFLO, Lionel
Notitie 3: ‘een beleefd afscheid aan een artistiekerige piédestalmentaliteit’ |
|
|
ELIAS, Etienne
Notitie 5: ‘ik kijk naar het leven’ |
|
|
GOETHALS, Raymond
Notitie 6: (een vaststelling) |
|
|
ITTERBEEK, Eugène van
Notitie 12: ‘het gaat erom goed te beschrijven wat wij zien’ |
|
|
JOORIS, Roland
Notitie 7: ‘ik poog ze [de dingen waarmee ik leef] in mijn teksten te verhelderen’ |
|
|
KEYSER, Raoul de
Notitie 4: ‘de eenvoud in mijn werk... is ook mentaal’ |
|
|
LASOEN, Patricia
Notitie 8: ik geloof sterk ... aan het belang en de herwaardering van de dingen rondom ons' |
|
|
PATTEEUW, Roland
Notitie 9: ‘mijn pronostiek?’ |
|
|
RYSSEL Daniël van
Notitie 14: ‘poëzie is een bezigheid als een andere’ |
|
| |
| |
RAVEEL, Roger
Notitie 10: ‘de bloedeigen actuele uiting van de hedendaagse mens... heeft me veel duidelijk gemaakt in verband met mijn visie’ |
|
|
SEGERS, Gerd
Notitie 11: ‘ik geloof dat het verspreiden van gedichten in boekvorm zo stilaan tot de folklore is gaan behoren’ |
|
|
VANRIET, Jan
Notitie 13: ‘poëzie: een goedschiks produkt voor konsumptie’ |
|
|
VERSTRAETE, Johnnie
Notitie 15: ‘onze verzen zijn weer eens honderd percent verstaanbaar’ |
|
|
WENSELEERS, Luk
Notitie 16: ‘de nieuw-realistische poëzie... de exponent van een nuchtere eerlijke realistische levenshouding’ |
|
|
WILLAERTS, Joseph
Notitie 17: ‘ik schilder nooit figuren... de mens is evengoed aanwezig’ |
|
|
-
voetnoot1
- Nrs 1, 2, 3 vormen jrg. I; nrs 4 (zie aflevering 1, p. 94) en 5-6 vormen jrg. II.
|