| |
| |
| |
Kreatief
Literair- en kunstkritisch tijdschrift
Redaktie: Stevi Braem, Luc Declercq, Lionel Deflo, Roland Patteeuw, Hedwig Speliers
Eindredaktie en Redaktiesekretariaat: Lionel Deflo, Goudbergstraat 37, 8610 Wevelgem
Jrg. 4, 5 nummers, 192 pp.
Nr. 3: |
Nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen. Een documentatie. Samenstelling en inleiding: Lionel Deflo (zie pp. 43-45) |
Nr. 5: |
Een originele zeefdruk van Willem Deneckere + een poëzieposter van Roland Jooris. |
| |
I. Poëzie
BRAEM, Stevi
Bert Brecht, [Gedichten]. Vertaling: Stevi Braem Slechte tijd voor lyriek, p. 46 |
Waarom zou mijn naam ook genoemd worden? p. 47 |
|
| |
BERGEN, Emiel
Gesprek met Jo Delahaut, pp. 64-68
‘Ik zou willen dat het kunstwerk een verbruiksartikel ware!’ |
|
|
|
BRAEM, Stevi
Notities bij Brechts bedenkingen ‘über Lyrik’, pp. 42-45
Uitgangspunt: Brechts Lyrik und Logik, en diens ‘utilitaire’ opvatting van de poëzie. |
Over de autonomie van het kunstwerk, volgens Paul de Wispelaere in de inleiding tot zijn Het Perzische tapijt tegenover de opvatting van Peter Berger in zijn Paradox. |
Tevens over Sartres opvatting van de poëzie in Q'est ce que la littérature |
|
|
|
BREMT, Stefaan van den
Hans Vlek, of een dichter legt (een deel van) zijn kaarten op tafel, pp. 158-164
N.a.v. diens Een warm hemd voor de winter |
|
|
| |
| |
DEFLO, Lionel
Walschap: geen aas voor de gieren, maar voer voor de psychiaters? * pp. 23-25
N.a.v. Gerard Walschap, De culturele repressie |
|
|
Open brief aan Roger van de Velde *, p. 25
N.a.v. diens Recht op antwoord |
|
|
Puin in het kwadraat *, pp. 57-58
|
|
Tweedehandse hand aan jezelf, p. 171
Frans Depeuter, De hand aan jezelf |
|
|
|
DEMETS, Gilbert
Boelgakov, pp. 2-9 |
|
Isaak Emmanoeïlovitsj Babel: het idool der jongeren, pp. 48-53 |
|
|
DEMYTTENARE, Bert
Van Korban tot Korban, pp. 174-175
N.a.v. de Poëzieprijs van Tielt |
|
|
|
LAGAE, Werner
‘Vlaanderen’, welig lullig huis *, pp. 60-62
N.a.v.J. van Remoortere, Staatsprijs voor drek (Jef Geeraerts' Gangreen) in de Vrije Tribune, in ts. Vlaanderen, nrs. 107, p. 347 en 108 p. 438 |
|
|
|
LAMPO, Hubert
Brief aan Lionel Deflo omtrent Walschaps ‘Culturele repressie’ en andere aangelegenheden *, pp. 54-56
N.a.v.L. Deflo's bijdrage: Walschap: geen aas voor de gieren, maar voer voor de psychiaters? |
|
|
|
LOREIS, Hector-Jan
Tegen Walschaps traditionalisme *, pp. 56-57
N.a.v. Gerard Walschap, Onze geschiedenis van de Nouveau Roman (Nieuw Vlaams Tijdschrift, XXII, 1969, pp. 701-715 |
|
|
Horst Bienek: vormvernieuwing en engagement *, pp. 170-171
N.a.v. diens Bakunin. Eine Invention |
|
|
Revolver 2: inleiding tot de Italiaanse avant-garde *, p. 174 |
|
|
PATTEEUW, Roland
Forum van de grafiek '69 of is het verschijnsel vermenigvuldigingskunst mogelijk ‘demokratisch’? pp. 29-36
Over de verzamel- en aankoopgewoonte der ‘bourgeois-kaste’ tegenover de verspreidingsmogelijkheden der grafiek |
|
|
Philippe van Snick: kunstenaar zonder ambachtsman ‘der kunst’ te zijn, pp. 37-40 |
|
Lucassens ‘Hommage aan het einde van de schilderkunst’ een ironisch revival van ‘stijlbegrippen’, pp. 69-76
Bij een reeks van 15 schilderijen (hier afgebeeld) |
|
|
| |
| |
Van nieuwe visie tot de affirmatie van een eigentijdse mentaliteit pp. 179-183
Een korte situering van het werk van Roger Raveel, Raoul de Keyser, Etienne Elias, Reinier Lucassen, Joseph Willaert en Yvan Theys |
|
|
Piet Holstein: de kreet ‘alles is toneel’ betekent eigenlijk: let op de kontekst, altijd, overal, p. 188-192 Met ill. |
|
|
RYSSEL, Daniël van & JOORIS, Roland
Pop art/nieuwe figuratie: nouveau realisme. Een kritische korrespondentie, pp. 184-187
N.a.v. de ontgoocheling gewekt door de tentoonstelling ‘POP ART - nieuwe figuratie/nouveau realisme’ te Knokke (juli 1970) |
|
|
|
SPELIERS, Hedwig
Abecedarium van het adéisme, pp. 16-21
Reaktie op Georges Adé, Omtrent ‘Omtrent Streuvels’ (Nieuw Vlaams Tijdschrift, XXII, 1969, pp. 279-306) |
|
|
De branddichter, Guido Gezelle *, pp. 58-59
Beschouwingen over Gezelle als mens en als dichter, n.a.v. het BRT-programma: Het geuzenkerkhof van Sint-Denijs (reconstructie assisenzaak 1869) o.l.v. Hubert van Herreweghen |
Reaktie op Leo Ross, Een vlaschaard is geen Flachsacker (Maatstaf, XVII, 1969, nr. 8) |
|
|
Streuvels en het facisme *, pp. 59-60
Verdediging van Stijn Streuvels, die door L. Ross van fascisme beschuldigd werd wegens de oorlogsvertaling van De vlaschaard; tevens een zelfverdeging tegen het zg. verzwijgen van Streuvels' eredoctoraat der Universiteit te München |
|
|
|
SPILLEBEEN, Willy
De nieuwe Nijhoff (1934-1940), pp. 10-15
Over diens ‘Nieuwe gedichten’ in het bijzonder over de gedichten: De twee nablijvers, Het veer, De soldaat en de zee |
|
|
Röntgenfoto van zwart en blank Amerika, pp. 165-169
Soul on Ice. Brieven en essays van Eldridge Cleaver. Vertaald door Pieter J. de Vink |
|
|
|
VANGANSBEKE, Julien
Kroniek der keerzijde (1) *, pp. 25-27
Allerlei beschouwingen over recente uitgaven, o.a. over |
Jeroen Brouwers, Groetjes uit Brussel |
Jef Geeraerts, Gangreen 1, en de reactie van Gaston Claes in de Gazet van Antwerpen |
Interview Herwig Lens/Hugo Raes (Podium, 1968, oktobernr.) |
Jan Emiel Daele, Een placenta |
|
|
Kroniek der keerzijde (2) *, pp. 62-63
Allerlei beschouwingen over hedendaagse problemen en gebeurtenissen |
|
|
Kroniek der keerzijde (3) *, pp. 175-178
Allerlei beschouwingen, o.a. over Pol le Roy en de jongeren; over poëziewedstrijden |
|
|
| |
| |
WUYTS, Ivo
Kreativiteit en mediokriteit: dubbelstruktuur van het bestaan*, pp. 22-23
Jan Emiel Daele, Een placenta |
|
|
Werkelijkheid en vervreemding *, pp. 171-173
Daniël Robberechts, De grote schaamlippen |
|
|
Onmacht en desillusie *, pp. 173-174
Ward Ruyslinck, De apokatastasis of het apocriefe boek van Galax Niksen |
|
|
| |
Bijzonder nummer (= nr. 3):
Nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen. Een dokumentatie
DEFLO, LIONEL
Nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen, pp. 79-83
Omschrijving van het begrip, waarbij tevens gewezen wordt op de ‘fundamentele eigenheid’ van de Vlaamse NRP, tegenover de Nederlandse: ‘zij ontaardt vrijwel nergens in neutraal-objektief, onpersoonlijk, gezichtsloos informatisme’ (p. 81). |
Op p. 84 volgen de vijf vragen die aan een aantal dichters werden voorgelegd: ontstaan van de NRP in Nederland, in Vlaanderen; relatie met de abstrakte kunst; een persoonlijke vraag: betekenis van de poëzie; NRP = komsumptiepoëzie? |
|
|
|
ABICHT, Ludo
Antwoord, p. 144 |
|
Eigen gedichten, pp. 145-149
In mijn land: ‘gevangen in het licht’ |
Eva: ‘Dat was geen leven: adam’ |
De lange reis naar het land van de vrede: ‘Mijn vriend, de wolkenverzamelaar, vroeg me:’ |
De derde wereld: ‘de eerste wereld ben ik’ |
De laatste der algonkijnen: ‘Patty is een indiaanse teenager’ |
|
|
|
BREMT, Stefaan van den
Antwoord, pp. 150-151 |
|
Eigen gedichten, pp. 152-156
Bodemonderzoek: ‘Dichten is het ik en nu’ |
Hedendaagse Vlaamse poëzie: ‘Narcissus werd zo moeilijk denkbaar’ |
Cuba: ‘De simpele waarheid’ |
Kleine allegorie van de hengelaar: ‘hij zit te kijken op de berm’ |
Signalement: ‘Dit is mijn enige volstrekte daad’ |
|
|
|
CONINCK, Herman de
Antwoord, pp. 139-140 |
|
Eigen gedichten, pp. 141-143
‘zoals men glimlacht’ |
‘de zon staat in de hemel’ |
‘'s nachts was het goed in Spanje’ |
|
|
| |
| |
JOORIS, Roland
Antwoord, pp. 85-86 |
|
Eigen gedichten, pp. 88-94
Net echt: ‘net echt een bootje’ |
Concreet: ‘men wil wel iets doen’ |
Natuurbeschrijving: ‘Regen. Lucht’ |
Landbouw: ‘denk aan de komst van’ |
Vanmorgen: ‘vanmorgen drong links’ |
Landschap: ‘een eenvoudige formule’ |
|
|
|
LASOEN, Patricia
Anwoord, pp. 105-107 |
|
Eigen gedichten, pp. 108-112
Paris-Port bou ‘expres’: ‘Wie in een trein naar Spanje’ |
Playa de gandia: ‘En eindelijk is het zover’ |
Tram: ‘zeer eigenaardig’ |
Stilleven met herfstvruchten: ‘zoals altijd bij volle maan’ |
In een soort winterslaap |
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Antwoord, pp. 96-97 |
|
Eigen gedichten, pp. 99-103
Omgevingen: ‘louter een blauwe hemel’ |
Kleurboek ‘in Vlaanderen’: ‘staat een bakstenen huis’ |
Tuin van leven: ‘achterin de tuin’ |
Draaimolen: ‘terwijl ik mijn dochtertjes’ |
Stilleven: ‘je afwezigheid lang’ |
Dag vogelke... pwiet pwiet: ‘een wereld geluk’ |
|
|
|
SEGERS, Gerd
Antwoord, pp. 124-125 |
|
Eigen gedichten, pp. 126-129
In deze bikkelharde wereld: ‘je 's morgens aan de dijk zetten’ |
Hoera, wij hebben een nieuwe tunnel!: ‘het weekend opent zich nu als een waaier’ |
Is hun geluk de moeite van een versje waard? ‘zij: een katje buiïg’ |
Observaties |
1. ‘bergen met schouders in de wolken’ |
2. ‘hart longen of nieren, alles’ |
|
|
|
VANRIET, Jan
Antwoord, pp. 114-115 |
|
Eigen gedichten, pp. 116-122
Zwarte pelikaan: ‘blijkbaar wijs en zonder meedogen’ |
Tony's barber shop: ‘Mijn maag, een uitgeknepen spons, en alsof’ |
Jan Palach: ‘al ben je voor sommigen een held’ |
Mijn kleine oorlog: ‘al dwaal je langs andere gezichten’ |
Dolores del Rio: ‘het valt niet te loochenen’ |
Literatuur: ‘wanneer ik met iets langere haren’ |
|
|
| |
| |
WENSELEERS, Luk
Antwoord, pp. 130-131 |
Een winter in Caïro (1965), pp. 133-137
Winter in Caïro |
‘'s Middags in Caïro zaten we aan dezelfden tafel aan’ |
Caïro, egyptian museum |
‘We zijn mekaar verloren in 't muzeum’ |
Helga's back in town (and out again) |
‘Elke Sommer zit weer naakt’ |
Tafelrede: Beste tijd- en tafelgenoten (proza) |
|
|
| |
V. Illustratie
ABBEEL, Jan van den
|
|
BALDER
Psycho-escalation, 1969, p. 30 |
|
|
BILQUIN, Jean
|
|
DELAHAUT, Jo
Relation rose-bleu, 1967, p. 64 |
|
|
DENECKERE, Willem
|
|
DUCHATEAU, Hugo
|
|
ELIAS, Etienne
Hommage aan Jan Dibbets, 1969, p. 34 |
Hommage à F.L., 1967, p. 181 |
|
|
HOLSTEIN, Piet
Twee werelden, 1968, p. 157 |
De geschiedenis van een bijl, 1969, p. 157 |
Het begin van de zondvloed, 1969, p. 188 |
Instruktie, 1969, p. 189 |
Het doel kiest de middelen, 1968, p. 189 |
Twee bekenden, 1968, p. 189 |
De een en de ander of ni l'un ni l'autre, 1969, p. 189 |
Verschillend gezichtspunt, 1968, p. 190 |
De verandering van werkelijkheid of la peinture II, p. 190 |
De observatie van Ernst Mach, 1969, p. 190 |
Regen en wind deren ons niet, 1968, p. 190 |
Wie zijn wij? 1970, p. 191 |
De wet van het behoud van energie, 1970, p. 191 |
De verandering van de werkelijkheid, 1969, p. 191 |
|
| |
| |
Where shall we three meet again? 1969, p. 191 |
De diktatuur van stoelen, 1970, p. 192 |
Blijft? een stoel die omvalt een stoel? 1970, p. 192 |
|
|
IVENS, Renaat
|
|
JANS, Jos
|
|
KEIL, Hélène
|
|
KEYSER, Raoul de
Project 4de linnen doos, 1969, p. 87 |
|
|
LUCASSEN
1. | Landschap in de Chinese stijl, 1968, p. 69 |
2. | Magisch teken, 1968, p. 69 |
3. | Zondagmorgen, 1968, p. 70 |
4. | Vogelpaar, 1968, p. 70 |
5. | Kompositie nr. 8, 1969, p. 71 |
6. | Berglandschap in Tirol vlak voor zonsondergang, 1969, p. 71 |
7. | Toevalig hing de vlag die dag uit, 1969, p. 72 |
8. | Het verder binnendringen en de zevende cirkel, 1969, p. 72 |
9. | Poëzieplaatje, 1969, p. 73 |
10. | Why, 1969, p. 73 |
11. | Soms ook hingen zij dagenlang (roerloos) in de lucht, 1969, p. 74 |
12. | Vrolijk huppelde een klein konijntje over het groene grasveld, 1969, p. 74 |
13. | Portret van Lenin, 1969, p. 75 |
14. | De ontmoeting van de dwerg Gimli met de schone elf Legolas in het Middenrijk, p. 75 |
15. | Stilleven met zonnebloemen, 1969, p. 76 |
|
|
MARA, Pol
In-douze, olieverf 1969, p. 132 |
Like a neck-shot, 1969, p. 138 |
|
|
MEULEN, Ever
Presto-decal op indocolor, 1969, p. 1 |
|
|
NECK, Marie-Jeanne de
|
|
PASTERNAK, Maurice
|
| |
| |
RAVEEL, Roger
Het stappen, 1967, p. 29 |
Man op rugzijde gezien, p. 95 |
|
|
RUBENS, Albert
Compositie E, 1969, p. 31 |
|
|
SCHELFHOUT, Walter
|
|
SNICK, Phillippe van
X-one bijdrage, p. 37 |
Idee-papier (bijlage bij nr. 3) |
Illustraties, pp. 39-40 |
|
|
VANRIET, Jan
Leve het veloke! Of ode aan een minister van kultuur, 1969, p. 113 |
Memoires van een italofoob, 1970, p. 119 |
|
|
WILLAERT, Joseph
Daar ligt het dorp..., p. 98 |
Liefdebrief op lei, p. 104 |
|
|
WITHOFS, Jan
Schrijven in schijfjes, 1969, p. 28 |
|
|
-
voetnoot1
- De bijdragen met een * behoren tot de rubriek: De literaire grabbelton (Recensies, beschouwingen, polemiek).
|