| |
| |
| |
De Tafelronde
Redaktie: Henri Chopin, Freddy de Vree, Paul de Vree, Henri-F. Jespers
Redaktiesekretaris: Paul de Vree, Camille Huysmanslaan 46, Antwerpen
Jrg. XIV, 6 nummers in vier afleveringen, 220 pp.
| |
I. Poëzie
CHRISTIAENS, Dirk
[Gedichten], p. 99
Wonen: ‘Wonen in kleelicht’ |
Fonteinvogel: ‘Tekenen in de tijd’ |
|
|
[Gedichten], pp. 132-133
Kinderland: ‘zoeteke’ |
Kinderlied: ‘en de kinderen’ |
|
|
Carmina, p. 195 |
|
|
CONRAD, Patrick
Parmi l'odeur solennelle des roses, p. 45 |
|
Black power, p. 46 |
|
Een zoon, pp. 97-98
1. | ‘Op de ruit sinds eeuwen tekenen druppels’ |
2. | ‘En glad als een blad in een bad’ |
3. | (proza: mededeling) |
4. | ‘Ik ken je’ |
5. | ‘Het bloed bleef achter, het ei, het slib van kanalen’ |
|
|
|
DOESBURG, Cor
Religieuze gedachten, p. 100 |
|
Klaar(a), p. 130 |
|
Orgel, p. 131 |
|
Straaljager, p. 194 |
|
|
FRATEUR, Ludo
Ironico-elegische gedichten, p. 47 |
|
Konkrete gedichten, pp. 85-86
1. | ‘kom in de mst’ |
2. | Magazine: ‘naakt naakt’ |
3. | Kort genoteerd: ‘8 +’ |
4. | Basislatijn: ‘amaris emeris’ |
5. | Eén plus één is twee: ‘touwtjespringen’ |
|
|
Maagdelijk, p. 128 |
|
Caravan, p. 129 |
|
| |
| |
INSINGEL, Mark
To the brave new world, p. 126 |
|
|
JOSEPH, Robert
Kruisdood, p. 147 |
|
De vis (+ R.J. met zijn gedicht de vis(foto + toelichting), p. 147 |
|
Horizontaal met vertikalen, p. 77 |
|
Vertikaal met horizontalen, p. 77 |
|
|
PERNATH, Hugues C.,
Het teken des kruises, p. 96
‘Deze waarheid is een gekrulde leugen’ |
|
|
|
ROEK, Jan de
Uit: Jeunesse dorée, pp. 41-42
‘En als ik over antwerpen spreek’ |
‘Ondervinding is een moeilijk’ |
|
|
|
SCHOUWENAARS, Clem
Uit: Dag en nacht, pp. 43-44
Dag en nacht: ‘Ik wil geen Vivaldi horen’ |
Variatie: Het huis luid van verlangen’ |
|
|
|
SPILLEMAECKERS, Werner
Visuele gedichten, pp. 78-79
Zilver verbranden |
Verzilverdraambraam |
|
|
|
VREE, Paul de
Tsjechoslovakije 1, 2, p. 8, 9 |
Black Power, p. 10 |
The squadron of the heart, p. 11 |
My word is my sword, p. 109 |
La motocyclette, p. 110 |
Maanziek, p. 111 |
Boemerang, p. 170 |
Wie straft wie? p. 171 |
Gedicht, p. 172 |
|
Gedichten en teksten van buitenlanders:
Accame, Vincenzo, pp. 88-89, 90 |
Arias-Mission, Alain, pp. 116-118, 169 |
Boschi, Paolo, p. 32 |
Carrega, Ugo, pp. 29, 67, 68, 140, 203 |
Caroso, Luciano, p. 33 |
Chopin, Henri, p. 61 |
Claus, Carlfriedrich, pp. 19-21, 74, 192 |
Clavin, Hans, pp. 22-23, 69-70, 75-76, 148-150, 190-191 |
| |
| |
Deman, Herman, p. 193 |
Etlinger, Amelia, pp. 73, 124-125, 201-202 |
Frémiot, Catherine, p. 18 |
Frémiot, Joël, pp. 17, 143 |
Gerz, Jochen, pp. 12-14 |
Gibbs, Michael, p. 135 |
Gold, Hms, pp. 25, 91, 134 |
Hausmann, Raoul, pp. 6-7 |
Hülsmann, Harald K., pp. 83, 92, 144-145 |
Lansi, Liliane, p. 34 |
Malina, J., pp. 71-72 |
Mathà, Christina, p. 31 |
Mayer, Peter, pp. 84, 136, 139, 204-206 |
Mentink, Po, pp. 147, 197 |
Michaud, Joe, pp. 27-28, 119-122, 196 |
Mignami, Rolando, p. 30 |
Millan, Fernando, pp. 147, 198 |
Moineau, Jena-Claude, pp. 16, 207 |
Perfetti, Michele, pp. 173-175 |
Phillips, Michael J., pp. 26, 127, 199-200 |
Sidaner, Jean-Marie le, pp. 80-82 |
Tipton, James Sherwood, pp. 24, 123 |
Valoc, Jiri, pp. 15, 87, 141 |
| |
IV. Kritische bijdragen
BARTOSIK, Michel
Over ‘A prison song in prose’ door Gerard Kornelis van het Reve, pp. 48-51 |
|
|
BELL, Lindolf
The poem and its place, pp. 112-115
Over de rol van de poëzie in deze tijd: ‘The place of the poet is in every place’ (p. 113) |
|
|
|
BUYCK, Jan
Jef Geeraerts, Gangreen 1 (Black Venus), pp. 55-57 |
|
|
HAUSMANN, Raoul
Le cinéma présent ou le film psychosynthétique, pp. 3-5 |
|
Optophonétique, pp. 62-66
‘La synthèse s'approche à pas énergiques, nous réussirons à donner une forme unie aux vibrations de la lumière et du son’ (p. 62) |
|
|
Recherches sur le poème phonétique, pp. 107-108
‘La syntaxe et le rhythme habituel ont dû être abandonnés, en faveur d'une sémiotique autonome, fondée seulement sur la valeur audible de chaque articulation orale’ (p. 108) |
|
|
| |
| |
JESPERS, H.-Floris
Martin Heidegger en het nationaal-socialisme, pp. 53-55
N.a.v. Jean-Michel Palmier, Les écrits politiques de Heidegger |
|
|
Ouderen van dagen moeten beter op zichzelf letten dan jongeren, pp. 208-211
Over Gerard Walschaps houding tgo. de jongeren |
|
|
De labiele stilte door Daniël Robberechts, pp. 216-217 |
|
|
LIEDMEIER, Plo
Karel Jonckheere, De vogels hebben het gezien, pp. 212-215 |
|
|
SPRANKENIS, J.
Waarom kinderen altijd willen dat de Indianen winnen, pp. 52-53
Over de gelijknamige bloemlezing samengesteld door H.C. Boekraad, P. Hawinkels en Michel J. van Nieuwstadt |
|
|
|
VEYDT, Laurent
On the representation of cubes, with some games, pp. 176-189 |
|
|
VREE, Paul de
Tien jaar later
Ben Klein, Nieuwe pohesie, pp. 35-37 |
J.G. Bierkens, Spiegelhoest, pp. 37-40 |
Mark Dangin, Maran atha, pp. 93-95 |
Paul Snoek, De zwarte muze, pp. 152-153 |
Irène van Kerckhoven, Het blauwe nekvel van de nacht, pp. 153-155 |
Jo Verbrugghen, Calderon, pp. 155-157 |
|
|
Visueel-konkrete poëzie, pp. 161-168
Bespreking van enkele bepalingen, interpretaties en toepassingen hoofdzakelijk in het buitenland |
|
|
| |
V. Illustratie
GERZ, Jochen
|
|
VREE, Paul de
Omslag van de nrs. 2 en 3-4 |
|
|
|