Virtualia. Teletonen. Even- en nevenbeelden
(2012)–Sybren Polet– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 53]
| |
VI | |
[pagina 54]
| |
Trampolinepoëzieaant.1Van tatata tot totale taal.
En dit herhaald en herhaald.
*
Toppunt van natuurlijkheid:
louter spelingen van de natuur imiteren.
*
Echologia.
Omgekeerde Madurodam-ervaring.
*
Een nieuwe meritocratie van verbeeldingsrijken
die niemand uitbeelden,
alleen inbeelden?
*
‘Eerst vorm, dan functie.’
Een nieuw taboe!
*
Driftige 1-vingerétude: Tactiele orewoed.
Verbale orewoed.
*
Al het geziene verandert de ziener,
al het verwoorde de voorgaande woorden.
*
Wenstaal.
Wenstaal versus knekeltaal en krekeltaal.
*
En voor de rest, val dood op een komma,
een semicolon.
| |
[pagina 55]
| |
2Bij gebrek aan waarschijnlijke woorden,
kies de onwaarschijnlijkste
of althans de waarschijnlijkste onwaarschijnlijke.
(Vrij naar Aristoteles.)
Of gebruik de spandrels.
*
Aleatorische momenten.
Neonatotaal.
Van tatata tot totale taal.
*
Drenkeling op wit papier:
een leven lang zwemmen voor je leven.
*
Versprekingen met grote gevolgen.
Verschrijvingen idem.
*
Alles draait om schijnvertoningen.
Maar wie ons kritiseert wordt geharmoniseerd.
*
Ooit huist in nooit.
Notopia voor nixwillers en echo-exoten.
*
Echologica?
Fantasiebiologie!
*
Alle vernieuwing komt voort uit onevenwichtige situaties.
| |
[pagina 56]
| |
3Mensbeeld als wensbeeld van generatieve foetussen.
*
Beweeglijke gevoelshorizonten en hun zelfadapties.
*
In ons lichaam om de 120 dagen geheel nieuw bloed
waarin nog visvormen zwemmen.
*
Nog maar 70.000 jaar geleden waren we bijna uitgestorven.
*
De ramp als natuurlijk experiment.
*
Net als bij gifslangen niet sterven aan je eigen vergif.
*
Vreedzaam samenleven met je 100 biljoen bacteriën.
*
Resistent zijn tegen de realiteit,
realiteit
als een onlokaliseerbare bom, die
nooit ontploffend
altijd en overal zijn werking uitoefent.
| |
[pagina 57]
| |
4Ook irreële relaties scheppen richting.
*
Geen monster is ooit mislukt (als monster).
*
Aardbevingen als hartbevingen,
elkaar
steeds sneller opvolgende.
De druk als een permanente onderdruk.
*
Onder de woestijn ligt het paradijs verborgen.
Dus
uit frustratie de woestijn bombarderen.
Eden
dat nooit gevonden mag worden.
*
Hij, overlevende van een foto, schim uit
voorgelogen oorlogen vol
terugvliegende kogels.
*
Nieuwe doden, een nieuwe naklank.
*
Er vallen steeds meer gaten in de vrede.
**
Euthanasie?
Niet vergeten het licht uit te doen!
| |
[pagina 58]
| |
5Verten zonder horizon.
Vacuümvonken.
*
Zero sum-denken.
Het verlangen naar consonanten.
*
Na het water, de dreigende privatisering van de lucht.
Dus adem snel nog wat in voor later.
*
De dans van beroepsduikelaartjes en -matroeska's.
*
Rondvliegende graffiti: een duizelende vlucht
in de circulariteit,
het rondomdenken,
minusmorfemen als lamme vogels.
*
Hoogspanning in de diepte.
Taalstraf.
*
Luidruchtige eenlingkoren.
Dus zing
als tweepersoonsbariton eenparig een wenslied mee.
*
Dichten is als een dravend paard begraven.
**
Alle vernieuwing komt voort uit onevenwichtige taalsituaties.
|
|