Heyligh hof vanden keyser Theodosius(1696)–Adriaen Poirters– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Korte aenwysinge van het leven en wercken des auteurs. Goetkeuringe. Voor-reden van den auteur Versoeckinge der voorsprake van den heyligen Ignatius de Loiola I Capittel. Inleydinghe tot het heyligh hof vanden Keyser Theodosius. II Capittel. Vervattende de doorluchtige afkomste van Theodosius, als oock het weldaet van een Christelycke geboorte; en hoe dat dit van eene danckbare siele moet opgewogen worden. Op de Christelycke geboorte van den Prince Theodosius uyt de godtvruchtige Eudoxia. III. Capittel. Naerdere openinge vande geluckige geboorte vanden jongen Theodosius. IV. Capittel. Sedenleeringe, nopende het stuck van Religie, ende de materie van staet; wiens voordeels van beyde aldermeest moet beyvert worden: en dat het tydelyck aen het eeuwigh moet wycken. Den doop vanden jongen Theodosius geeft oorsaeck tot d'uytroeying der afgodery binnen Gaza. V. Capittel Aerdigen vondt, ende verstandigen treck vande Keyserinne, waer door de twee voorgemelde Bischoppen tot een gewenscht eynde van hun versoeck gevoordert worden. VI. Capittel. Sedenleeringe behelsende eenige uytmuntende vernuftheden, tot godts eer streckende, gepleeght by verstandige vrouwen in onverwachte voorvallen. De eerste opvoedingh der jonge kinders moet soodanich syn, alsmense wilt hun leven lanck hebben. VII. Capittel. Vervattende de eerste opvoedinge vanden jongen Theodosius, en wat de ouders toestaet te doen als hunne kinderen syn minderjaerigh. VIII. Capittel. Waer in wort aengewesen hoe den Keyser Arcadius, voelende syne doot naeken eenen godtvreesende Momboor voor den jongen Theodosius heeft verkosen. IX. Capittel. Sedenleeringe, waer in de Momboors plichten worden aengewesen, en watter vereyscht wordt vande gene die den last van weesen hebben aengenomen. Trouwe momboirs, gelyck Pulcheria, soecken der weesen meeste profyt, bykans met hun eygen schade. X. Capittel Stelt voor oogen, hoe dat Pulcheria van haeren broeder Theodosius voor eene Keyserinne wort verklaert, om beneffens hem den staet en het ryck te bestieren. XI. Capittel. Sedenleeringe getrocken uyt de weerdicheyt vanden maeghdelycken staet, ende dat ter oorsaecke dat de vier Keyserlycke Princessen, te weten Pulcheria met haere dry susters, aen Godt eeuwige suyverheyt opgedraegen hebben. In't verkiezen des houwelycken staet moet de jonckheyt sich laten bestieren van wyser, soo Theodosius deed. XII. Capittel. Naerdere bedenckinge, dienstich aende Christelycke jonckheyt, voor het aenveerden des houwelycken staet. XIII. Capittel. Eene onverwachte schickinge Godts, waer door Athenais, een Philosophen dochter, van haren vader tegen reden onterft, naer Constantinopelen treckt, om haer recht tegen haere broeders te vervolgen; het welck haer de poorte openen sal tot de Keyserlycke Kroon. Voorsichtige ouders en sullen geen lieve kinders maken, maer aen gelyck bloet gelyck goet laten. XIV. Capittel. Athenais beklaeght haer tot Constantinopelen voor Pulcheria over het onrecht, ende beschuldigde haere broeders: waer door sy wint de kennisse ende toegenegentheyt van Pulcheria. Ongetrouwe Rechtsgeleerde trecken der weduwen en weesen processen uyt, tot deser groot nadeel, en hun profyt. XV. Capittel. Stelt voor oogen hoe dat Athenais op haeren tweeden pleyt-dach voor Pulcheria is verschenen, terwylen dat Theodosius stont achter de tapyten, die in haer nam een wonder behaegen. Kinders aen andersgesinde besteden ter school, om koophandel, of ter trouwe, is een seer perykeleuse saeck. XVI. Capittel. Athenais, onderwesen in de hooftstucken van het Christene geloof, ontfanght het Heyligh Doopsel, en trouwt met den Keyser Theodosius. XVII Capittel Goedertierentheyt vande Keyserinne tot haere twee broeders, waer uyt een sedenleeringe wort getrocken, voor alle de gene die vyandelyck op ymant syn gebeten. Uytmuntende godtvruchtigheyt en geestelycke oeffeningen vanden Keyser, Keyserin, en vier Keyserlycke Princerssen. XVIII. Capittel. Waer in de heylicheyt des hofs vanden Keyser Theodosius ontdeckt wort, beneffens eenige loffelycke oeffeningen die daer dagelycx gepleeght wierden. XIX. Capittel. Sedenleeringe. De doorluchtige Pulcheria weeght op, met een ryp verstandt, wat verschil datter is tusschen de werelt en Godt inde werelt te dienen: sy danckt Godt oock over het vernoegen dat sy heeft, soo in haeren maeghdelycken staet, als datse siet, dat haere dry gesusters de Princessen syne goddelycke Majesteyt met sulcke blymoedicheyt daegelycx dienen. Ider, 't sy groot of kleyn, kan na synen staet Godt dienen en loven: en alle staten, wel beleeft, syn goet. XX. Capittel. Een out en heylich Eremyt, bekoort door verwaentheyt over syn goet leven, wort van Godt onderricht, dat den Keyser Theodosius heyliger is als hy. XXI. Capittel. Sedenleeringe. De Princesse Flacilla, geestelycke Maeght, borduerende een Pauwe, treckter eene leeringe uyt, hoe dat sich niemant over syn deuchden en magh verhooveerdigen. XXII. Capittel. Den Keyser Theodosius, sy selven somtyts misgrypende, om iet onversichtelyck te onderteeckenen, wort van syne suster de Princesse Pulcheria door eenen aerdigen treck daer in onderwesen. Hy heeft voorsichtigheyt van doen, die voor eens anders schulden wilt borge blyven. Besluyt van eenen priester der Societeyt Jesu.