Den spieghel van Philagie(1674)–Adriaen Poirters– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Aen de Alder-Heylighste en altyt on-bevleckte Moeder Godts ende Maeghet Maria. Coninghinne van Hemel, en Aerde. Waer-schouwinghe aen Philagie. De Godt-vruchtighe Siele leert den dagh Christelijck, en ter saeligheyt beghinnen ghelijck dede Colomba de Rieti. De Siele ontwaeckende offert aen Godt op haere eerste ghepeysen, en hert-suchten naer het exempel van David, die van den vroeghen morghen songh De Godt-minnende Siele ver-saeckende de ydelheyt, wereltschen pracht en pomperijen wilt Godt in een seebaer kleedt gaen dienen, daer in naer-volghende de Salighe Sophia, die allen cieraet ghelijck den Engel aen Philagie vertoont, is verfoeyende. De flauwe en lauwe Siel wort ont-steken in haere meditatie, ghelijck de HH. Magdalena de Pazzi, en Stanislavs Koska, en sy verstaet met eenen de kracht en de verdiensten van het H. Sacrificie vande Misse. De Siele wordt vermaent om de overledenen ghedachtich te wesen, ghelijck den H. Xaverius dede. De Siel beweent datse den kostelijcken tijdt soo vruchteloos in ydelheyt ver-spilt heeft dies wilse haer beneffens Philagie gaen begeven tot het profijtisch en saelich hantwerck treedende in de voet-stappen van de H. Libaria, en andere neerstighe Maeghden. De Siele leert hoe datmen daeghelijckx onder en by de huys-ghenoten moet oeffenen de deuchden van liefde, goedertierentheyt, vrede, ghevoeghsaemheydt. Sy ver-wondert haer over de lanck-moedighe ver-duldicheydt vande Keyserinne Eudoxia. De Siel wordt onder-wesen hoe dat-men sijn kruysken moet om-helsen ghelijck den H. Andreas, en dat-men te ver-gheefs zijn kruysken wil kleender of sachter maecken; en die een kruys meent te ont-loopen, die sal twee kruycen ont-moeten. De Siel wordt ghewaerschouwt van de Liefde datter is bedrogh, en perijckel in de conversatie met onghelijcke persoonen, sy siet hoe de vluchtende Daphne in eenen victorieusen laurier-boom wordt verandert. De Siele te vier-schaer ghestelt hoort en belijdt haere sonden leert het Examen van de Conscientie, en siet in Petro de boet-veirdighe traenen. De Godt-vreesende Siele begeeft haer tot de nacht-ruste, en wordt onder-wesen hoemen sy selven, naer het exempel vanden H. Xaverius, moet draeghen. Facultas R. P. Provincialis. Approbatio Ordinarii. Extract van het Privilegie.