Hemel-sucht, ofte syne laetste besigheydt: vervattende eenighe stucken des Nieuwen Testaments, als de Gheboorte, Opvoedingh, ende eenighe Wonderdaden onses Heeren iesu Christi
(1649)–Herman Ockes– AuteursrechtvrijStemme: Naedien het bitter gaet voor ’t soet.DE Pharizeen vervult met haet;
Die zijn geheel verstoort,
En houden teghen Christum raedt,
| |
[pagina 63]
| |
Om hem in werck of woordt
Te achterhalen, dies sy vraeghden hem,
Met een geveynsd’, en schoon-schijnende stem,
Of’t op den Sabbath oock geoorloft was,
Te helen, want’er Christus veel genas.
2 De Heer antwoord’ haer wel bedacht,
Als door ghelijckenis;
Wie treckt zijn Schaep niet uyt de gracht,
Daer ’t ingevallen is:
Op eenen Sabbath, door hem of sijn knaep;
Hoe veel is nu een Mensch meer als een Schaep;
Soo machmen op den Sabbath wel goet doen,
En sich tot hulp des naesten vlijtigh spoen.
3 In spijt van Iood’ en Pharizee
Sprack Christus tot den Mensch,
Steeckt uyt u handt het welck hy dee,
En wierd’ gesondt nae wensch;
Den Pharizee die eygen-sinnigh staet,
Op ´t houden van den Sabbath die wiert quaedt;
Doch Christus sagh dit snoot gespuys niet aen,
| |
[pagina 64]
| |
Maer heeft sijn werck al evenwel ghedaen.
4 Schoon ofmen alle daghen mach
En moet, goe wercken doen
Nochtans voor al den Sabbath-dagh,
Is om de Ziel te vo’en,
En oeff’nen wercken van Barmhertigheydt,
Besoecken die in smarten kranckheyt leyt,
Vertroosten haer die sijn in droeffenis
Te rechte brengen die op dool-wegh is.
5 Maer wert dit huyden wel betracht?
Och lary ver van daer:
Elck drinckt en klinckt dan onbedacht,
Of hy ontbonden waer;
Elck danst en springt, elck rijd’t en rendt daer heen
Hoereren en verkeeren is ghemeen,
Ia off’ren so den Duyvel, rechtevoort
Dien Heylgen dagh die Godt alleen behoort.
6 ô Datmen eenmael met opmerck,
Dees fouten achterliet,
Maer neen den mensch staeckt wel sijn werck,
| |
[pagina 65]
| |
Doch d’oude sonden niet;
Keert we’er, ô Mensch, en heb’t ghy in de weeck,
Gefeylt, gestruyckelt uyt de rechte streeck,
Denckt dat te bet’ren in het huys dijn’s Godts,
So vyer ’t ghy na de leere zijn’s gebodts.
|
|