wist te geven van de matelooze vlucht
zyner begeerten, 'n vlucht zóó hoog dat-i alle verschil tusschen
'n bleekveld en 'n troon uit het oog verloor.
De Fancy-verschyning had hem aangestoken met onmetelykheid. Hy
onderging onbewust den indruk van 't verhevene, en z'n onwetende ziel doolde
rond in 'n oneindige reeks van middelen die hy te kiezen had, en van wegen die
hy wilde inslaan. Hy was goed, innig goed. Op 't gebied van het goede wilde hy
't hoogste grypen, het moeilykste tot-stand brengen. Z'n weifelen in keus was
'n natuurlyk gevolg van onwetendheid. By elk voorkomend geval greep hy met z'n
verbeelding terstond het uiterste, het hoogste, het beste, of wat z'n
ongeoefend oordeel daarvoor hield. Dat ook by hem alzoo 'n rol werd gespeeld
door de gewone fout van edele harten - 'n zeer ongewone fout dus! - om de
zedelyke waarde eener handeling alleen naar de zwaarte van 't gebracht offer te
schatten, spreekt vanzelf. En tevens, dat dit hem verleidde tot de zucht om
offers te brengen waar ze òf niet noodig waren òf niet verlangd
werden, en in beide gevallen niet gewaardeerd. Ach, hoe gaarne ware hy
uitgetogen om hier-en-daar op kruiswegen by bekken- en schildslag te doen
bekend maken dat er 'n ridder was aangekomen, die om de klandizie verzocht van
wat martelary!
‘Later, later!’ dacht hy. Later, als-i bevryd zou zyn
van schoolsche en huiselyke banden. Dan zoud-i 'n werelddeel gelukkig maken. En
nog een. En nòg een...
Helaas, er stonden er maar vyf in 't boekje van z'n geografie!
Vyf werelddeelen slechts! 't Is niet de moeite waard om van te
spreken.
Wat dàn? Wat daarna?
Hier begon zich z'n fantazie te verliezen in de ruimte, en 't
firmament verwarrende met 'n gedroomden ontstoffelyken hemel, naderden z'n
gedachten het Wezen dat men hem had opgedrongen als: God. Maar dit bevredigde
hem niet.
Geen ‘Weg ter Zaligheid’ en geen katechismus was
er in geslaagd het kind den anderen god te ontrooven, dien hy in 't gemoed
droeg, en waarmee hy zich - ziehier z'n hoogmoed! - zonder de minste aanbidding
vereenzelvigde. God, of 'n god, moest noodwendig het goede willen, het
goede zyn. Dit wilde en was Wouter ook. Hy stond dus zoo'n Wezen zeer na, en
beschouwde het in z'n trouwhartigen waan als