We zullen iets meer van den bybel begrypen, zodra de theologie opzy gezet is. Er is zoveel schoons in dat boek!
Uit 'n letterkundig oogpunt, is de joods-christelyke wordingsgeschiedenis van de wereld allerbelangrykst. Om haar te waarderen als zodanig, behoort men zich geheel en al te verplaatsen in de stemming van een kind dat beziggehouden en verrast worden wil, niet onderwezen. Zodra dit laatste op den voorgrond treedt, is óf het sprookje bedorven, óf 't kind zelf. Wie waarheid zoekt, mág niet tevreden zyn met het onware. Ter onderrichting werden dan ook aanvankelyk zulke vertellingen niet gegeven aan de jonge mensheid. Misschien waren de eerste vinders zelf verbaasd over den indruk dien hun sprookjes maakten, als de baker die bemerkt dat haar auditorium 't roodkapjen of kleinduimpjen in ernst opnam.
Te allen tyde zyn er bakers geweest die den roep van goede vertelster liever hadden dan 't gezond verstand van haar voedsterlingen, en dezulken verzuimden wel eens voorbedachtelyk te waarschuwen: bedenkt kinderen, dat het maar 'n vertellinkjen is.
Dit noem ik zeer jammer, want hierdoor is veel schoons verloren gegaan. Wat zou ik gaarne een Bloemlezing uit den Bybel maken, als ik maar zeker was dat m'n lezers voortdurend den aard van hun lektuur in het oog hielden! Maar ik ben zeker van het tegendeel. Telkens zou ik de een of andere dwaling horen verdedigen met 'n triumfantelyk: ziet ge wel, Mozes, Habakuk, Jezus, zeiden het ook, en dus...
Ik wraak zulke autoriteiten. By 't zoeken naar waarheid, is my niets heilig dan de waarheid zelf. Dit zou ik Godsdienst willen noemen, indien men dan dit woord behouden wil, en uit dit oogpunt beschouwd, is de eerste opleiding onzer kinderen godslasterlyk.
Het omknoeien van een der honderden Scheppings-legenden die de Voortyd ons naliet, tot uitgangspunt van zedekunde, is misdadig. En dit zou 't geval blyven, al bestond er een God. Want, heren theologen, áls er een God ware... de zeer onzedelyke god uit uw bybel is hy gewis niet!
Het malle spelletje dat hy speelt met die twee eerste mensen is onwaardig. En 't vastknopen van de verlossingsgeschiedenis