fijtzelschilder’ en vertelt ons dat hij behalve te Rotterdam ook portretten schilderde in Brabant (Breda, 's Hertogenbosch, Bergen-op-Zoom en Heusden) en Zeeland. Hij zou gehuwd geweest zijn met de dochter van een koffieschenker uit Breda, ‘die meer kinderen bezat dan millioenen’.
De werken van Vilaen zijn hoogst zeldzaam. Op de d.d. 6 Nov. 1917 bij Roos te Amsterdam gehouden veiling werden twee portretten van hem verkocht, een echtpaar voorstellende in levensgroote borstbeelden, voluit gesigneerd P. Vilaen 1694 (Cat. no. 74). Hoynck van Papendrecht kwam een portret van een dame van 25- à 30-jarigen leeftijd onder oogen, eveneens voluit gesigneerd (1704), dat lang in familiebezit te Rotterdam was. Volgens een zich op het Gem.-archief te Rotterdam bevindende kwitantie schilderde hij in 1685 den makelaar Matthijs van den Abeele met vrouw en drie kinderen.
Zie: G. van Spaen, Beschrijving van Rotterdam (1713), 423; Weyerman, De levensbeschrijving der Ned. konstschilders IV, (1729), 118; C. Kramm, Levens en werken der Holl. en Vl. schilders, VI (1861); van Eynden, I, 296; Nagler, XX, 255; Wurzbach, II, 789; A. Hoynck van Papendrecht, De schilder Philippus Vilaen in Maandschrift De Ned. Leeuw, 35e j. (1917), 246 (met reproductie van de signatuur) en 284; Twee schilders kwitanties in het Rotterdamsch Jaarboekje (1929) 120.
Wijnman