sijn Marotken’, vanitas, gierigaard en dood, concert, portretten o.a. Karel Clusius, Tycho Brahe, H. de Groot, Gorlaus, Hendrik IV, Hendrik II van Bourbon, Philips v. Marnix v. St. Aldegonde, Joh. Kellenberch, Adr. Damman, Lud. v. Collen, Cosino Media, Sigism. Malatesta, Joh. Basilowitsch, Jac. Duym, du Laurier, 12 keizers, voorstell. uit het Oude en Nieuwe Testament, o.a. Mozes met de tafelen der wet, rust op vlucht naar Egypte, Maria in de wolken, Maria met kind, Magdalena, verder Mars en Venus, Triton, 12 teekens van den dierenriem. Als etsen zijn te noemen: boerenwoning en omgeving, ets van 1598 naar Brueghel 1561 en slag bij Turnhout. Naar H. Goltzius maakte de Gheyn de prenten: reeks vaandeldragers etc., de vier evangelisten; naar C. van Mander: God de vader, aanbidding der drieëenheid, toren van Babel, Ruben, Levi, Juda, etc., vlucht naar Egypte, de passie, Christus en de 12 apostelen, verloren zoon, boetende Magdalena, oordeel van Midas, ontvoering van Europa, Andromade, 4 elementen, regeering van den wijzen koning, de domheid en de verkwisting; naar C. Bloemaert: de verkondiging, rust in Egypte, Christus predikend, wonder van de 5 brooden; naar Chrisp. v.d. Broecke: Christus tusschen de moordenaren, goden; naar C. Cornelissen: Acis en Galathea, heilige familie; naar W. Telcho: het rijk van Neptunus (ontwerp voor schaal); naar D. Barentsen: Daniel in den leeuwenkuil, Actäon en Diana.
Historieprenten van zijn hand zijn: de Justitie over den baljuw van Zuid-Holland 1336; 1573 de Haerlemsche verdedigers; 8 Nov. 1576 Pacificatie van Gent; 1 Aug. 1577 twee zinneprenten op den overgang en verwoesting van het kasteel te Antwerpen; 24 Juni 1593, Maurits belegert en wint Geertruidenberg; 22 Juli 1594, na de verovering van Groningen wordt Maurits feestelijk ingehaald; 24 Jan. 1597 overwinning van Maurits op de Thieltsche heide bij Turnhout (reeds genoemd); Nov. 1600, afbeelding van den tocht van Scheveningen naar Petten langs het strand; 1577 zinneprent op den treurigen toestand van het rijk; 1584 zinneprent ter eere van prins Willem van Oranje; 1600, het gouden huishouden en nog een zinneprent; 1600, de wapenhandelinge (reeds genoemd); 1600, zeilwagen van S. Stevin; 2 Sept. 1604, beleg van Ostende.
Naar zijn ontwerp maakten prenten: W. Swanenburg, Z. Dolendo, B. Dolendo, A.I., Jan de Bisschop, een onbekend graveur.
Zijn portret is gegraveerd door H. Hondius en door J. Ladmiral in van Manders Schildersboek (1764).
Zie: Thieme-Becker, Allgem. Künstlerlexikon XIII, 530 (met talrijke literatuuropgaven); A.v. Wurzbach, Niederl. Künstlerlexikon II, 582, III, 91; J.Ph. van der Kellen in Oud- Holland (1916); F. Muller, De Nederl. geschiedenis in platen (Amsterdam 1863) 208, 258, 632, 723, 749, 1018, 32, 56, 1157a, s. 208, 723C, 46A, 899A, 1116, 17, 181H, 52A, 57, 1215A, A 208, 1117 en S. 1117; A. Bredius, Künstlerinventare G 232, P 539, P 774, P 779, G 1237, G 1248, G 1306, G 1439, G 1475, G 1587, 2017, G 2077, P 2166, P 2213, 1666n, 1669n, 1670n, 280n, P 81n; E.W. Moes, Aanteekeningen 's Rijks Prentenkabinet te Amsterdam afd. schilders, afd. prenten; v.d. Kellen, Aanteekeningen 's Rijks Prentenkabinet te Amsterdam; Handzeichn. alter Meister im Kupferstichkabinett zu Berlin, herausgegeben von Lippmann (1902) XI, I, 244, IV H 243; R. Grosse, Holl. Landschaftsmalerei 1600-1650 (1925); Handzeichn. Alter