Is dat voor jou de functie van de schrijver?
‘Een lezer bewuster maken van wie hij is, op de hoogte stellen van
feiten die hij zonder dat boek te hebben gelezen misschien niet had geweten. Een
lezer die Aanwezig gelezen heeft zal misschien een wijzer man
zijn; in dat geval doet de naam van de schrijver er niet meer toe.
Een roman, als filosofisch element, is de vijand van elke totalitaire
staat.’
Je toon wordt steeds agressiever wanneer je het over je boeken
hebt; komt dat door bepaalde recensies, of zo?
‘Ik word steeds agressiever omdat krachten van buiten af zich steeds
sterker tegen het genre van fiction keren. Ze raden de mensen aan alleen maar
politieke geschriften te lezen; met andere woorden: je eigen leven is niet meer
belangrijk. Ze proberen de mensen van hun natuurlijke bronnen af te wenden, week
te maken, te castreren - met elke week een andere politieke slogan.
Daarom ben ik ook bereid geweest om president van de Amerikaanse pen-club te worden: censuur, schrijvers in gevangenschap, dat zijn
belangrijke gegevens op dit moment.’
Toch praat je erg koel over je boeken, buitengewoon
afstandelijk.
‘Natuurlijk, 't Staat toch buiten me, als 't af is.’
Bezig met een nieuwe roman?
‘Ja, al zeven maanden. Ik heb de kaart al, de topografie, maar ben nog
niet alle routes nagegaan. Over een man van middelbare leeftijd, voortijdig door
de regering van zijn land gepensioneerd. Hij is half Pools, half Amerikaans. In
beide politieke sferen heeft hij geleefd. Hij is voortijdig gepensioneerd omdat
hij wel eens geheime informatie kan hebben verraden. Hij maakt de spanning van
de laatste dertig jaar door, op kleinere schaal, in zijn
privé-leven.’
Timmers: ‘Is hij getrouwd?’
Kosinski: ‘Nee.’
Om de cirkel dan even rond te maken; bij het begin van dit gesprek
vroeg ik je naar je moeder, aan wie dit laatste boek, Duivelsboom, is opgedragen - evenals aan je vrouw Kiki. Waarom juist aan deze
twee?
‘Het hele probleem van Duivelsboom is: de wortels en
de takken; in hoeverre die wel of niet met elkaar te maken hebben. Mijn moeder
herinnerde me zolang zij leefde aan mijn wortels - de opdracht voor in het boek
is geen daad van Jonathan Whalen, het is de laatste daad van Jerzy Kosinski voor
Whalen begon. En op het moment dat het boek gepubliceerd werd, was het mijn
vrouw die me met mijn takken verbond.’