| |
| |
| |
Aen alle Christenen ende Liefhebbers des woorts Godes.
GHelijckerwijs het in de Christenheyt seer noodich ende wel
te wenschen is, dat elck geloovigh mensche de ghemeynschap der kercke soo veel
als in hem is onderhoude ende waerneme, neerstelijck besoeckende de
vergaderinghen, die soo wel des sondaeghs als op andere daeghen gheschieden, om
God te eeren ende te dienen: Alsoo is het oock wel oorborlijck ende redelijck
dat eenyeghelijck wete ende verstae al wat in sodanighe vergaderinghen gheseydt
ende ghedaen werdt, om vrucht ende stichtinge inden seluen te
ontfanghen. Want God de Heere en heeft de ordeninghe die wy houden moeten als
wy in synen name te saemen komen, niet daerom inghestelt op dat de luyden met
gaeyen alleenlijck, haeren tijdt daer souden verdryuen, maer heeft veel meer
ghewilt, dat se synen gantschen volcke soude nuttelijck wesen:
alsoo de heylige Paulus betuycht, ghebiedende dat alle t'gene
dat in de kercke ghedaen werdt, tot stichtinghe van eenen yegelijcken
geschiede: d'welck de Dienaer niet soude gebieden waere niet sulec des
Meesters wille ende meyninghe. Nu so en can t'selue niet geschieden, ten sy dat
wy t'verstandt hebben van allet gene dat t'onsen besten ende nutticheyt is
inghesett worden. Want t'is een recht misverstandt te segghen dat wy wel
konnen aendachtich zijn, t'sy tot bidden, ofte tot den Ceremonien, sonder
eenigh verstandt daer van te hebben: hoe wel het een ghemeyn segghen is. Eenen
goeden yuer ende gheneghentheyt tot Gode te hebben, en is gheen doode saecke,
noch sonder reden ofte verstant, maer t'is een leuenden beweginghe
voortgaende van den heyligen Gheest, als t'herte ten rechten geraect ende
t'verstandt verlicht is. Ja waer't by aldien datmen gesticht conde worden door
de dinghen diemen siet, sonder te weten wat se bedieden: de heylighe Paulus en
soude soo strenghelijck niet verbieden in een onbekende taele te spreecken,
ende en soude dese redene niet gebruycken, dat daer geene stichtinghe is, dan
waer eenighe leeringhe is. Daerom soo wy onses Heeren heylighe insettinghen die wy in den kercken zijn ghebruyckende,
in rechter eeren ende woerden willen houden, t'voornaemste is dat wy
weeten wat de selue inhoudende zijn, wat daermede ghemeynt wert ende tot
welcken eynde sy ghericht zijn, op dat het gebruyck der seluen nut ende
heylsaem, ende volghens wel gheregheleert sy.
Nu soo zijn daer in alles dry dingen die onse Heere ons heeft
bevolen in onse gheestelijcke vergaderingen te onderhouden: te weten,
die verkondinghe synes woordts: die ghebeden soo in't openbaere ende tot
ghesetden tyde geschieden, ende die bedieninghe syner Sacramenten. Van
d'eerste, namentlijck van de Predicatien en wil ick op dit pas niet spreecken,
om dat het tot desen propooste niet en dient. Aengaende die ander twee, wy
hebben het uyt druckelijck bevel des heyligen geestes, dat de ghebeden behooren
ghedaen te werden in ghemeyne Landttaele die t'volck verstaen kan: ende
de Apostel segt, dat t'volck niet en kan antwoorden Amen, op't gebet dat in een
vremde taele ghedaen is. Nu is het soo, de wyle datse in den naeme ende
persoone van allen geschieden, dat een yegelijck der seluen behoort mede
deelachtich te werden. Daerom is het een veel te groote onbeschaemtheyt
gheweest de Latijnsche spraecke in de kercken te voeren, daerse van den
gemeynen man niet en konden verstaen werden. Endemet gheen so
scherpsinnigh voorwenden kanmen onschuldighen, ofte voorby gaen, dat dese wyse
niet verkeert, ende Gode onaenghenaeme sy. Want men niet hoeft te vermoeden dat
hem eenighsins behaeghen kan, t'ghene dat recht teghen synen wille, ende als
t'synen spyte gheschiedt. Nu soudemen gheen meerder spijt hem konnen
aendoen, dan alsoo doende tegen zijn verbodt, ende hem seluen in sodanige
wederspannicheyt beroemende, als oft een heylighe ende seer louelijcke saecke
waere.
So vele de Sacramenten belangt, ist dat wy die nature der
seluen recht willen insien, wy moeten bekennen dat het een quaede ende
verkeerde ghe- | |
| |
woente is, de selue te bedienen op
sulcker wyse, daer 't volck niet dan het bloot ghesichte van en crijcht,
sonder dat hen de verborgentheden die daerin begrepen zijn verclaert
werden, Want syn se sichtbaere woorden, (also se
de heylige Augustinus noempt) soo en
behoort daer niet een uytwendigh schauwspel alleen te wesen, maer de leeringe
moet oock daerby ghevoecht zijn om t'verstant daervan te geuen. D'welck onse
Heere selue doen hy se in stelde, genoegsaem heeft bewesen: want hy segt dat se
ghetuyghenissen zijn des verbonts dat hy met ons gemaeckt, ende met synen doode
bevestighet heeft. Soo ist dan van noode, om den seluen plaetse te gheuen, dat
wy weten ende verstaen wat daer gheseyt werdt: anders waer het te vergeefs dat
onse Heere den mont soude opdoen, soo daer gheen ooren waeren om te
hooren: hoe wel het niet noodigh is hier van langhe te disputeren. Want als dit
met koelen ende sedighen sinnen sal gherichtet werden soo en isser
niemant die niet lichtelijck en sal bekennen, dat het een rechte ghuychelrije
is, t'volck hem te doen vergapen aen die teeckenen, sonder hen die bediedinghe
der seluen uyt te legghen. Derhaluen ist goet om sien, dat men de
Sacramenten Jesu Christi ontheyligt, de selue op sulcker wyse
bedienende, dat t'volck de woorden die daer ghesproken werden, niet begrypen
noch verstaen kan. D'welck ghenoegh blyct by de superstitien die daeruyt
gesproten zijn. Want men houdt gemeynlijck dat de segheninghe ofte
consecratie so wel des waters in den Doope, als des broots ende wijns inden
Auontmaele onses Heeren sy een soorte ofte maniere van betooveringhe: dat is te
seggen, wanneermen heeft gheblasen ende met den monde de woorden gesproken, dat
de creaturen (die anderssins geen ghevoelen en hebben) alsdan de cracht der
seluen souden bevinden: niet teghenstaende dat de menschen gheen verstandt
daervan en hebben. Soo nochtans de oprechte segheninge ofte consecratie is, de
ghene die door t'woordt des gheloofs gheschiedt, alsse werdt verclaert ende
ontfanghen, alsoo de heylighe Augustinus spreeckt: d'welck uytdruckelijck in
den woorden Jesu Christi is begrepen. Want hy en seght niet tot den broods dat
het werde zijn lichaem gemaeckt, maer hy keert hem tot
t'gheselschap der gheloovigen also met den seluen spreeckende: Neemet, etet,
etc. Willen wy dan dit Sacrament recht bedienen, soo moeten wy de
leeringhe daerby hebben, door de welcke ons verclaert werde, wat daer mede
bediedt werdt. Ick weet wel dat sulcx seer vremdt gheeft de ghene die't niet
ghewoent en zijn, soo't met alle nieuwe dinghen pleegt te varen. Maer
t'is wel redene, soo wy anders Jesu Cristi Leeriongheren willen heeten, dat wy
zijn insettinghe in meerder weerden houden, dan onse oude ghewoonte: ende ons
en behoorde niet te duncken nieuwe te wesen. t'ghene dat Christus van den
beghinne aen heeft inghestelt Soo dan sulcx eenyeghelijck met den verstande
noch niet en can begrypen: soo hebben wy God neerstelijck te bidden, dat hem
belieue die onwetende te verlichten, om de selue te doen verstaen, hoe
veel wyser dat hy is dan alle de menschenvan der weerelt: op datse
leeren hen seluen niet mere soo vaste te houden aen haere eyghen
ghesintheyt, noch aen de dwase ende rasende wijsheyt van de gene diese
geleyden, de welcke selue blindt zijn. Daerentusschen het heeft ons raedtsaem
ghedocht, tot den gebruycke onser kercken te laeten uytgaen seker forme ofte
manniere van ghebeden, ende hoemen de Sacramenten pleegt te bedienen, op
dat een yeghelijck daerdoor werde kennende al wat hy hoort segghen ende doen in
de Christelijcke vergaderinghen. Hoe wel dat dit boeck niet alleene sal dienen
den volcke dat van dese onse gemeynte is: maer oock allen den ghenen die sullen
begheeren te weten wat wyse dat de gheloovige moeten houden ende volghen alsse
inden name Jesu Christi te samen comen.
Achtervolghende d'welcke hebben wy in een cort begrijp bij een
vervaert die manniere van de Sacramenten te bedienen, ende de houwelijcken te
bevestighen: insghelijcken van de ghebeden ende lofsanghen die wy sijn
ghebruyckende. Van den Sacramenten sal hiernaer ghehandelt werden. Maer
belanghende die openbaere ghebeden, daer zijn twee soorten der seluen:
Waer van d'eene gheschieden met slechten woorden: ende d'andere met den
ghesanghe. Ende dese dingen en zijn niet | |
| |
onlangs eerst
ghevonden ofte erdicht, wantse zijn gheweest al van den eersten aenbeginne der
kercken soo 't blijct by de historien. Ja de heylige Paulus
selue en spreect niet alleene van te bidden met den monde: maer oock van
singhen. Ende voorwaer die ervarenheyt leert ons, dat het gesangh groote cracht
heeft om t'herte der menschen te beweghen, ende te ontsteecken, om God met
meerderen ende vierigheren yuer aen te roepen ende te louen. Doch moet
daer neerstigh toeghesien werden, dat de wyse ofte t'gheluydt der
gesanghen niet wildt noch lichtveerdigh sy: Maer dat het een seecker
gestadicheyt ende zedicheyt hebbe soo
de heylighe Augustinus spreeckt: ende
datter also eenen grooten onderscheyt sy, tusschen de musijcke diemen
ter tafel ende in den huysen ghebruyckt om de menschen te vermaecken,
ende tusschen de Psalmen, die in de kercke in de tegenwoordicheyt Godes ende
syner Enghelen ghesonghen werden.
Aengaende de forme die ons hier wert voorghedraen, so men wil recht
daervan oordeelen, Wy hopen datse heyligh ende suyuer sal bevonden
werden, ghemerckt datse slechtelijck is gerichtet tot die stichtinge daer wy
van ghesproken hebben: hoe wel dat het ghebruyck des singhens hem wel
voorder kan strecken. Want selfs in huys ende op't veldt is het dienstelijck om
ons te verwecken ja als een bequame instrument om Godt daermede te louen, ende
onse herten tot hem te verheffen: ten eynde dat wy ons seluen vertroosten, als
wy ouerlegghen syne cacht, goetheyt, wijsheyt ende gherechticheyt: d'welck veel
noedigher is dan men't soude konnen uytspreecken.
Voor d'eerste t'en is niet sonder oorsaecke dat ons de heylighe
Gheest soo neerstelijck in de heylighe Schriftueren vermaent, dat wy ons in
Gode verblyden, ende dat alle onse vreucht daer henen, als tot haeren
rechten eynde gerichtet sy: want hem bekent is hoe geneygt dat wy zijn om ons
in ydelheyt te verheughen. Daerom euen ghelijck als onse nature ons treckt
ende beweegt te soecken alle middelen van sotte ende ondeughdelijcke
blyschap: alsoo oock ter contrarien, onse Heere om ons af te keeren ende te
onttrecken van't aenlocken des vleesches ende der weerelt,
biedt ons allerhande middelen aen, om ons met dese
gheestelijcke vreught onledigh te maecken, die hy ons soo neerstelijck
aenghepresen ende bevolen heeft. Nu onder ander dinghen die bequaeme
zijn om den mensche te vermaecken ende te verlustighen, is de musijcke wel de
voornaemste, ofte emmers eene van de voornaemste: ende wy moetense voor een
gaue Gods achten die sonderlijck is toegheschict om tot desen eynde ghebruyckt
te werden. Dies te neerstigher behooren wy toe te sien, dat wy de selue niet en
misbruycken: ende sorghe te draghen dat wyse niet en besmetten noch en
ontreynighen, door dien dat wyse verkeeren tot onser verdoemenisse,
daerse was tot onsen nutte ende saligheyt toegheeyghent. Ende al en
waere daer niet anders dan dese redene alleene, soo behoortse ons ghenoegh te
bewegen om t'ghebruyck der Musijcke alsoo te matighen, dat wyse doen dienen tot
alle eerbaerheyt, ende op datse niet een oorsaecke sy om ons den toom te
laten schieten tot eenighe dertelheyt, ofte om onse herten weeck te maecken
door oncuyssche begheerlijckheyt ende wellusten, oock datse gheen instrument sy
van hoererije, ofte eenighe onreynicheyt. Maer hier is noch al meer te
bemercken: want men ter weerelt nauwe yet vinden sal, dat de zeden ofte
mannieren der menschen nu hier nu daer so wel draeyen ende buyghen kan:
alsoo
Plato t'selue wyselijck bemerct heeft. Ja
de ervaringhe selue leert ons, datse een heymelijcke ende bynae
ongheloovelijcke cracht heeft om de herten ofte tot d'een ofte tot d'ander te
bewegen. Daerom behooren wy dies te neerstigher te wesen, om de selue sulcke
mate te stellen, datse ons moge nuttelijck zijn ende geenssins diene tot onser
verdervenisse. Wt deser oorsaecken beclaghen de oude Leeraers de kercke
menighmael, dat het ghemeyne volck t'haeren tyden hem soo begheuen hadde tot
oneerlijcke ende oncuyssche liedekens: de welcke sy niet sonder groote
oorsaecke achten ende noemen doodtlijck ende duyvelsch venijn, om de
werelt te verderuen.
Spreeckende nu van de Musijcke, soo begrype ick twee deelen, te
weten, den text ofte de woorden ende inhoudt van t'ghene dat daer wert
ghesongen: | |
| |
ten anderen, de wyse ofte
welstemminghe, ofte soeticheyt des ghesanghs. Tis wel waer, dat alle quaede
redenen (alsoo de heylighe Paulus spreeckt) bederuen de goede
zeden: maer alsser dan eerst t'ghesang by komt, dat doorboort veel meer
t'herte, ende doordringt tot int binnenste: in der voeghen dat ghelijck als den
wijn door eenen trechter in't vat ghegoten wert: soo wert oock door t'ghesangh
het venijn ende de bedervenisse tot in't diepste des herten ghedistilleert ende
ghedrupt. Daerom moeten wy ons beneerstigen, om sulcke liedekens te hebben, die
niet alleen eerlijck maer oock heylig zijn, de welcke ons als prickels moghen
verwecken om God te bidden ende te louen, ende syne wercken te
ouerdencken: ten eynde dat hy gelieft, gevreest ende geeert
werde.
Nu so is warachtigh t'ghene dat
de heylighe Augustinus segt, namelijck dat
niemandt weerdighlijck geuoegh van Gode singhen kan ten sy dat hy't vanden
seluen ontfanghen heeft. Derhaluen alde dinghen alom wel ouergemerckt ende
doorsocht, so en sullen wy geen betere noch bequamere liedekens daer toe vinden
dan de Psalmen Dauids, de welcke de heylige Gheest hem heeft gedicteert, ja
selue ghemaect. Om dieswillen als wy de selue singen, so zijn wy wel versekert
dat ons Godt de woorden in den mondt leght, euen als oft hy selue binnen ons
songhe, om zijn eere te verheffen. Hierom vermaent Chrysostomus soo wel
de mans als de vrouwen ende cleyne kinders, datse hen ghewennen die selue te
singen, ten eynde dat het sy als een middel, daer by wy ghedencken ons by
t'geselschap der Enghelen te vervoeghen.
Eyndelijck sullen wy ghedachtigh zijn wat de heylighe
Paulus segt, dat de geestelijcke liedekens niet wel dan met herten
konnen ghesonghen werden. Ende t'herte voordert verstandt:
waerin (alsoo de heylighe Augustinus spreeckt) den
onderscheydt gheleghen is tusschen der menschen ende der voghelen ghesang. Want
een cysken, een nachtegaele ofte papegaey sullen wel singen, maer t'sal zijn
sonder verstandt. Maer dese gaue is des menschen eygene, dat hy singhe wetende
ende wel verstaende t'ghene dat hy seght. Nae t'verstandt moet oock volgen dat
herte ende een goede gheneghentheyt: d'welck niet en kan wesen, ten sy dat wy
den lofsangh in onse gedachtenisse hebben ingheprentt, om nemmermeer op te
houden van singhen. Om aller deser redenen wille, ende insonderheyt uyt deser
oorsaecke, bouen alle t'ghene dat daer verhaelt is, behoort een yegelijck die
hem eerlijck ende in Gode verblyden wil tot syner saligheyt ende synes naesten
nut ende voordeel, dit teghenwoordigh boeck hem sonderlinge laeten bevolen te
zijn: ende en heeft mijn recommandatie niet veel vandoene, ghemerckt dat
het zijn lof ende prijs selue medebrenght. Dit waere alleene te
wenschen, dat de weerelt so wel beraden waere, datse in stede van seecker
liedekens, die eensdeels ijdel ende lichtveerdigh, eensdeels rot ende
bot: eensdeels vuyl ende schandelijck, ende derhaluen oock quaet ende
schadelijck zijn, die men hier te vooren plagh te ghebruycken: van nu voortaen
haer seluen woude ghewennen dese Goddelijcke ende hemelsche lofsanghen met
den goeden Coningh Dauid te singhen.
Belanghende t'gheluydt ofte de wyse des ghesangs: ons heeft beter
ghedocht datse behoorde matigh te wesen op sulcken voet als de selue hierin
uytghedruckt staet, op datse een wichtigheyt ende zedicheyt soude hebben tot
desen handel dienende, ja (soo alreeds gheseydt is) om dies te bequamelijcker
in den kercken ghesonghen te werden. Wt Geneuen den 10. Junij 1543.
|
|