| |
| |
| |
Register
(Naar historische personen die ook als romanpersonage of als figuur in een gedicht voorkomen, wordt alleen verwezen wanneer ze als historische persoon zijn genoemd.)
Abell, L.F.: 56. |
Abell-van Soest, L.G.: 55. |
Andersen, Hans Christian:
‘De wilde zwanen’: 69. |
|
Barendregt, P.: 55. |
Bekkering, Harry: 166, 167. |
Bibeb: 171, 174, 185. |
Bonaparte, Lucien: 66. |
Bonaparte, Napoleon: zie Napoleon |
Bosch, Jeroen: 149-155, 157, 160, 162. |
Boudier-Bakker, Ina:
De klop op de deur: 177. |
Braak, Menno ter: 56, 127, 176, 183-185. |
Brant, Sebastian:
Das Narrenschiff: 155. |
Brod, Max: 121. |
Brontë, Emily: 172. |
Bronzwaer, W.: 180. |
Brouwers, Jeroen: 98, 99. |
|
Caligula: 66. |
Calvijn, Johannes: 60. |
Camus, Albert:
La Peste: 180. |
Cornets de Groot, R.A.: 93. |
Cramer, Hendrik: 93. |
|
Dante Alighieri:
Divina Commedia: 150. |
Danton, Georges Jacques: 59. |
Deel, T. van: 35, 38. |
Dostojewski, F.M.: 171, 173, 176, 185.
De demonen: 87. |
De eeuwige echtgenoot: 88. |
De gebroeders karamazow: 87. |
|
Dou, Gerrit: 42. |
Dresden, S.: 106. |
|
Eckhart, meester: 30. |
El Greco: 29, 113. |
Empedocles: 143. |
|
Faulkner, William: 171-173. |
Fekkes, Piet: 113. |
Fens, Kees: 35, 37, 45, 86. |
Fouché, Joseph: 60, 68. |
|
Giotto di Bondone: 11, 13, 14, 20. |
Goethe, Johann Wolfgang: 17, 172, 173, 178. |
| |
| |
Gregoor, Nol: 113, 115, 171-173, 178. |
Greshoff, Jan: 127. |
|
Hamel, Ernst:
Histoire de Robespierre: 67. |
Hart, Maarten 't: 99. |
Hartkamp, Martin: 34, 35.
‘Identificatie en isolement’: 31. |
Haydn, Franz Joseph: 24. |
Hébert, Jacques René: 59, 61. |
Hesse, Hermann: 171. |
Hitler, Adolf: 87, 90, 182. |
Hofman, Gerrit: 113. |
Homerus: 122. |
Huizinga, J:
Herfsttij der Middeleeuwen: 160. |
|
Ibsen, Henrik: 172. |
Iwan de Verschrikkelijke: 63. |
|
Jezus: 13, 17, 19, 42, 67. |
Johannes: 42. |
Jong, Martien J.G. de: 55. |
Joyce, James: 171, 173. |
Judas: 13, 15, 18, 19, 42, 66, 67. |
Jünger, Ernst: 171. |
|
Kafka, Franz: 81, 171, 173, 176. |
Kipling, Rudyard: 172. |
Kusters, Wiel: 167, 168. |
|
Lodewijk XIV: 64, 66. |
|
Mann, Thomas: 9, 11, 171-186.
Adel des Geistes: 175, 178. |
Bekenntnisse des Hochstaplers Felix |
Krull: 9, 176, 178, 183. |
Buddenbrooks: 176, 177, 179, 185. |
Der Erwählte: 176, 178. |
Der Tod in Venedig: 9, 172, 177, 178, 184. |
Der Zauberberg: 9, 172, 173, 175, 176, 178, 179, 184. |
Die Betrogene: 177, 178. |
Die Entstehung des Doktor Faustus: 176, 180. |
Die Geschichte Jaakobs: 174, 177. |
Doktor Faustus: 9, 172, 173, 175-184. |
Joseph in Ägypten: 178. |
Königliche Hoheit: 179. |
Lotte in Weimar: 173, 175-177. |
‘Mario und der Zauberer’: 179. |
‘Tonio Kröger’: 179, 183. |
|
Marcus, broeder:
Visio Tundali: 150. |
Maria van Bourgondië: 61. |
Marres, R.: 56. |
Muller, Ida: 127. |
|
Napoleon: 80. |
Nero: 63, 66, 67. |
Nietzsche, Friedrich: 171, 182. |
|
Paardt, Rudi van der: 56. |
Passchier, Herman: 34. |
Perron, E. du: 127. |
Petrus: 13. |
Poe, Edgar Allan: 172. |
Poll, K.L.: 165, 169. |
Posthuma, Hessel: 115, 118. |
| |
| |
Proust, Marcel: 171-173. |
Pijper, Willem: 34, 99. |
|
Rembrandt van Rijn: 42. |
Ribbens, Jules: 113. |
Rilke, Rainer Maria: 127, 171, 173. |
Robespierre, Charlotte: 68. |
Robespierre, Maximilien: 58-69. |
Roodenhuis, Tye: 113. |
Rops, Félicien: 65. |
|
Sartre, Jean Paul: 171, 173. |
Saurat, Denis:
Perspectives: 88, 172, 173. |
Savonarola, Girolamo: 63. |
Schönberg, Arnold: 181. |
Schopenhauer, Arthur: 55. |
Schrover, Els: 28. |
Sechez, Simone: 127. |
Shakespeare, William: 181. |
Shepeard, Jane: 127. |
Simenon, Georges: 171. |
Slauerhoff, J.J.: 127. |
Stendhal: 49. |
Stevenson, Robert Louis:
The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr.
Hyde: 17. |
|
Tolnay, Charles de: 155. |
Tolstoj, Leo N.: 185. |
Tsjechow, Anton: 100. |
|
Verheul, Kees: 172. |
Vestdijk, S. (vader van de auteur): 33, 127. |
Vestdijk, S.: passim
‘Afscheid’: 124. |
‘Afstand’: 150. |
Albert Verwey en de idee: 114. |
‘Allegorische muziek’: 149, 154, 156-163. |
‘Amsterdam’: 114. |
Astrologie en wetenschap: 60. |
‘Avondwake’: 43. |
Berijmd palet: 113, 128. |
‘Brabantsch ven’: 128. |
‘Bij een gedicht van E.A. Robinson’: 25. |
‘Bij een jeugdportret’: 131, 137. |
‘De afwezige’: 139, 140. |
De andere school: 26, 49, 51. |
‘De betovering van het verleden’: 177. |
‘De bron’: 50. |
‘De bruine vriend’: 113. |
‘De deserteur’: 134. |
‘De dood van Judas’: 15, 16, 19, 23. |
‘De enthousiast’: 143. |
‘De fenomenologie van de gevangene’: 88. |
De filmheld en het gidsmeisje: 47, 48. |
De filosoof en de sluipmoordenaar: 88. |
De glanzende kiemcel: 165. |
‘De grootheid van Judas’: 16, 18-20, 25. |
‘De hater’: 142, 143. |
‘De heilige Antonius’: 152, 153. |
‘De hlg. Hieronymus in de woestijn’: 151, 152. |
De hôtelier doet niet meer mee: 80. |
|
| |
| |
‘De imitator’: 35-37, 129, 131, 132, 136. |
‘De indiaan’: 133. |
‘De intrigant’: 64. |
‘De jonge dichter’: 131, 141. |
‘De jonge leerares’: 131, 141. |
‘De Judaskus’: 11-15, 20. |
‘De kasplant’: 129, 131, 134. |
De koperen tuin: 22, 23, 26, 46, 47, 172. |
‘De krakende boom’: 123. |
De laatste kans: 48. |
De leeuw en zijn huid: 80. |
De leugen is onze moeder: 100, 171. |
‘De meester’: 131, 136. |
‘De meid’: 115, 119-125. |
De nadagen van Pilatus: 18, 21-23, 26. |
‘De onderbroken wandeling’: 127. |
‘De ongrijpbare’: 113, 140. |
‘De oude gang’: 122. |
‘De oudste vrienden’: 138, 139, 143. |
‘De phantast’: 131, 133. |
‘De psychologie in de roman’: 89, 100. |
‘De roman van een roman’: 180, 181. |
‘De schommelstoel’: 124. |
‘De stier’: 113, 131-134. |
‘De stroom’: 143, 144. |
De toekomst der religie: 37, 50. |
‘De twee vrienden’: 128. |
‘De ui’: 135, 136. |
‘De verstootene’: 140, 141. |
‘De verzoening’: 43. |
‘De vier beelden’: 128. |
‘De vlam’: 143, 144. |
‘De vluchteling’: 139. |
‘De voorganger’: 136. |
De vuuraanbidders: 34, 87, 90. |
‘De vuurhagedis’: 113, 131, 133, 134, 141. |
‘De vijand’: 141, 142. |
De vijf roeiers: 93. |
‘De wals van Glazounoff’: 127. |
‘De zanger’: 134-136. |
De zieke mens in de romanliteratuur: 179, 182, 183. |
‘Doge en cicisbeo’ (verhaal): 113. |
‘Doge en sigisbeo’ (gedicht): 113. |
Door de bril van het heden: 16, 34, 149. |
‘Drie tijdromans’: 171, 182. |
‘Droomen’: 124. |
Een alpenroman: 77. |
Een op de zeven: 34, 44. |
‘Een visioen van Tondale’: 150, 151, 157. |
‘El Greco’: 113. |
Else Böhler, Duits dienstmeisje: 47, 114. |
‘Embarquement pour Cythère’: 45. |
‘Ernst Jünger en de onhelderheid’: 171. |
Essays in duodecimo: 16, 19, 49, 173. |
‘Fakir’: 127. |
Gallische facetten: 171. |
Gestelsche liederen: 38, 40. |
‘Goethe's romans’: 173. |
‘Grieksche sonnetten’: 39, 40. |
‘Grieksche zuilenrij’: 166, 167. |
|
| |
| |
‘Haar broer’: 136. |
‘Herinnering’: 124. |
‘Het amortje’: 124, 143. |
‘Het boerinnetje’: 131, 141, 142. |
‘Het feest’: 124. |
Het genadeschot: 75. |
‘Het getemde dier’: 136. |
‘Het kind en de stervende zeeanemoon’: 123. |
‘Het lyrisch beginsel van de roman’: 100, 171. |
‘Het principe van het kwaad’: 16, 17, 20. |
Het proces van meester Eckhart: 29, 30, 174. |
‘Het registratie-apparaat’: 143. |
‘Het schuldprobleem bij Dostojewski’: 87, 88. |
Het spook en de schaduw: 73-91. |
‘Het uitstel’: 36. 37, 42. |
‘Het visioen in de beeldende kunst’: 150. |
‘Het vrouwenbeeldje’: 122. |
Het vijfde zegel: 27-29, 113. |
Het wezen van de angst: 70, 85. |
‘Het wezen van de paradox’: 37. |
‘Hieronymus Bosch’ (sonnet): 149, 150. |
‘Hieronymus Bosch’ (kwatrijn): 150. |
Ierse nachten: 76, 93-111. |
‘In gesprek met mijzelf’: 56. |
‘Javaansche landschappen’: 127. |
‘Jeugd’: 35, 115, 122-124. |
‘Jeugdvrienden’: 35, 40, 113, 128-138, 145. |
‘Jeugdvrienden (Tweede serie)’: 35, 113, 128-132, 138-145. |
‘Jonge liefde op Meyendel’: 127. |
Kind tussen vier vrouwen: 53, 113-119, 124. |
Kind van stad en land: 113-115, 122, 128. |
Klimmende legenden: 11, 149, 151. |
‘'s Konings poppen’: 70, 71. |
‘Kunstenaars’: 149. |
‘Kwijnende liefde’: 33, 41, 44-46, 49. |
Lier en lancet: 25. |
‘Madonna met de valken’: 38. |
Meneer Visser's hellevaart: 18, 53-74, 114, 176, 177. |
Mnemosyne in de bergen: 34. |
Muiterij tegen het etmaal: 100. |
Nagelaten gedichten: 128, 149, 150. |
‘Oude tuin’: 124. |
‘Over de compositie van de roman’: 76, 100. |
‘Over de intrigeroman’: 76, 80. |
‘Over Der Prozeß van Franz Kafka’: 87. |
‘Parc-aux-Cerfs’: 70, 71. |
Pastorale 1943: 114. |
‘Portretten’: 40, 128. |
‘Portretten van jeugdvrienden en oudere vrienden’: 40, 128. |
‘Prikkelkritiek’: 172. |
Rembrandt en de engelen: 36, 39. |
‘Rondeel’: 35, 122. |
|
| |
| |
Rumeiland: 23, 24, 26. |
Sint Sebastiaan: 114, 115, 117-119, 124, 125. |
‘Straatlied’: 123. |
Terug tot Ina Damman: 24-26, 47, 48. 106, 174. |
Thanatos aan banden (bundel): 34. |
‘Thanatos aan banden’ (reeks): 15, 33, 34, 36, 40-43, 45, 50, 131. |
‘Thanatos aan banden’ (sonnet): 42. |
‘Thomas Mann als cultuurfilosoof’: 175, 184. |
‘Vader en zoon’: 40. |
Verzen: 115, 123, 149. |
‘Visite’: 123. |
Vrouwendienst: 150. |
‘Waarom is men trouw?’: 16, 17, 25, 49. |
‘IJstocht’: 167-169. |
Zuiverende kroniek: 100, 175. |
|
Vries, Theun de: 37, 93, 94, 100, 110, 172, 175, 178.
Sla de wolven, herder: 178, 180. |
|
|
Wadman, Anne: 128. |
Walther: 30. |
|
Zee, Gerritje van der: 115. |
|
|